Innovation and Technology Management 2600-MSdz2ITMen
Wykład 1: Wprowadzenie do zarządzania innowacjami i technologiami (definicje, znaczenie innowacji i technologii, główne rodzaje innowacji, wyniki w zakresie innowacji i technologii na całym świecie) (1h30')
Wykład 2: Modele innowacji: Ewolucja w czasie i obecne wyzwania (modele liniowe, modele interaktywne, modele sieciowe - Krajowe Systemy Innowacji, Regionalne Systemy Innowacji, modele Triple/Quadruple/Quintuple Helix, modele innowacji przejściowych) (1h30')
Wykład 3: Innowacyjna firma (część 1): Innowacje i badania i rozwój (Ewolucja przemysłowych badań i rozwoju, Główne cechy innowacyjnej firmy; Najlepsi innowatorzy w dziedzinie badań i rozwoju; Innowatorzy nie zajmujący się badaniami i rozwojem) (1h30')
Wykład 4: Innowacyjna firma (część 2): Czynniki wpływające na zdolność innowacyjną firmy (wielkość firmy, kompetencje i możliwości specyficzne dla firmy; zdolność absorpcyjna; przewaga konkurencyjna) (1h30')
Wykład 5: Przedsiębiorczy uniwersytet (Czym jest przedsiębiorczy uniwersytet?; Trzy misje uniwersytetu; Powiązania między uniwersytetem a przemysłem; Start-upy i spin-offy; Transfer technologii i komercjalizacja badań akademickich. Zarządzanie prawami własności intelektualnej (patentowanie i licencjonowanie) (1h30')
Wykład 6: Kluczowe koncepcje zarządzania technologią (cykl życia technologii, paradygmaty technologiczne, trajektorie technologiczne, krzywa przyjęcia technologii, dojrzałość technologiczna - poziomy gotowości technologicznej TRL) (1h30')
Wykład 7: Kwestie polityki innowacji i technologii: kombinacje polityk, zarządzanie, wskaźniki (1h30')
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu tego kursu studenci zdobędą unikalne połączenie specjalistycznej wiedzy i zrozumienia społeczno-ekonomicznych i instytucjonalnych kontekstów, w których opracowywane i wdrażane są innowacje i technologie. Studenci będą
• Lepiej rozumieć kluczowe pojęcia, podmioty i procesy w zarządzaniu innowacjami i technologiami.
• Zrozumieją dynamikę rozwoju innowacji i technologii oraz ich wkład we wzrost gospodarczy, konkurencyjność, cele społeczne i środowiskowe.
• Zdobędą umiejętności analityczne w celu oceny kluczowych czynników wpływających na technologię i innowacje oraz wykorzystania konkretnych wskaźników dla innowacji i technologii.
Kryteria oceniania
Zadania pisemne na wybrane tematy na podstawie wykładów i indywidualnych badań przeprowadzonych przez studenta.
Kryteria oceny:
1. Kompletność: Zadanie zapewnia dobre pokrycie punktów sugerowanych do analizy w briefie zadania i zawiera istotne aspekty; poprawnie identyfikuje ograniczenia i odnosi się do tych punktów w sposób zniuansowany i dobrze sformułowany;
2. Wykorzystanie źródeł informacji: Zadanie wykorzystuje szeroki zakres źródeł informacji, w tym wykłady i zalecane lektury, a także literaturę akademicką i inne. Wykazuje dobre zrozumienie i wykorzystanie literatury w analizie pytań zadania. Powiązania między literaturą a pytaniami są jasno sformułowane i omówione;
3. Analiza krytyczna: Zadanie zawiera krytyczną dyskusję na temat omawianych kwestii, dobrą argumentację i trafne wnioski;
4. Jasność, zwięzłość, poprawność: Zadanie zawiera jasne, zwięzłe, dobrze skonstruowane odpowiedzi, bez błędów typograficznych i gramatycznych;
5. Odniesienia: Prawidłowe i kompletne odniesienia w tekście, lista referencyjna podana na końcu zadania z pełnymi odniesieniami.
6. Uczciwość akademicka: Wymagane jest odpowiednie cytowanie prac innych osób. Plagiat nie będzie tolerowany. Każda praca, która nie będzie zawierała odpowiednich cytatów, otrzyma ocenę niedostateczną. Oczekuje się, że wszystkie prace przedłożone w celu spełnienia wymagań kursu będą własną pracą studenta
Poniżej przedstawiono schemat oceniania, który zostanie zastosowany do zadań.
Literatura
Tidd, J. and Bessant, J. (2020), Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, Wiley (7th edition).
Bessant, J. and J. Tidd (2015) Innovation and Entrepreneurship, Wiley (Third edition).
Dodgson, M. (2017), Innovation Management: A Research Overview, Routledge.
Wright, M., Clarysse, B., Mustar, P. and Lockett, A. (2008), Academic Entrepreneurship in Europe, Edward Elgar Publishing
Vanhaverbeke, W. (2018), Managing Open Innovation in SMEs, Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: