The European Multimedia Sector 2600-MSdz2EMSen
Przedmiot obejmuje kwestie statystyczne, spoleczne, regulacyjne, finansowe i spoleczno-polityczne jak rowniez ochrone konkurencji w szczegolnosci w swietle zmagan regulatorow z cyfrowymi gigantami (GAFAM), oraz kontroli polaczec (mergers and aquisitions).
Zajecia skladaja sie z 6 czesci tematycznych ktore koncentruja sie na
1) ekonomicznym, spolecznym i politycznym znaczeniu (swiatowych) multimediow jako zrodla kreowania i przekazu nowych tresci medialnych
2) rowoju ekonomii cyfrowej w tym specialnego znaczenia sfery multimedialnej (digital economy)
3) formie operawania Europejskiego Sektora Multimedialnego (EMS) w tym nowy tred do ‘de-globalizacji; jego statystyczne wyniki (DESI); przejsciowy i permanentny wplywu COVID-19 na firmy ‘multimedialne’ (np Disney vs. kina) oraz na forme i skale konsumpcji tresci medialnych ( kina vs. uslugi streaming)
4) ujednolicaniu prawnych regol okreslajacych warunki dzialania firm – kazdej ‘narodowosci’! – na Unijnym rynku wewnetrznym dotyczacym tresci i uslow multimedialnych (EMS), w tym reguly o wolenym przeplywie uslog multimedialnych oraz reguly zawarte w konkretnych aktach prawny UE regulujacych sfere multimedialna (AVMSD, DMA, DSA)
5) formach wspomagania EMS przez UE w sposob bezposredi (np dofinansowanie z programu MEDIA) i posredni (obowiazek oferowania minimalnej ilosci ‘Europeajskich’ tresci medialnych takze w nowych uslugach multimedialnych)
6) dzialaniach UE w celu zapewnienia by EMS pozostawal wewnetrznie konkurencyjny mimo globalizacji, nadzoru UE nad pomoca panstwa, oraz poprzez stosowaniu Europejskich regul konkurencji w stosunku do cyfrowych firm o kluczowym znaczeniu – GAFAM - (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) jak rozniez Samsung, Tencent, Netflix czy Disney.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci beda w stanie:
• uzasadnic definicje co nalezy do EMS i jaki jest jego stosunek do sektorow siasicadujacych (telecoms, mass media, tradycyjny przemysl filmowy etc)
• ocenic dlaczego EMS jest sektorem o znaczeniu strategicznym w kotkescie economicznym jak rowniez spoleczno-politycznym
• ocenic stan rozwoju EMS (parametry DESI) w skali narodowej i Europejskiej oraz czynniki ktore wplywaja na ich zmiany (w tym, np. Izolacje bedace konsekwencja virusa COVID-19)
• poddac krytycznej ocenie stosunek pomiedzy UE a jej panstwami czlonkowskimi oraz pomiedzy UE a reszta swiata
• zidentifikowac kluczowe kwestie poddane zmieniajacej sie regulacji w tym sektorze – np. Co do ochrony mlodocianych -oraz problem ‘nadazania’ regulacji za rozwojem sektora zidentyfikowac Unijne zroddla finansowania EMS
• wyjaśnic znaczenie znajomosci regol prawa rynku wewnetrznego dla firm dzialajacyh w EMS w tym firm ktore sa z poza Unii
Kryteria oceniania
• w cely zaliczenia przedmiotu, wymagana jest pelna obecnosc na wykladach poprzez ZOOM (14h lekcyjnych);
• kazdy student musi tez przeslac esej zaliczajacy do konca semestru wiosennego
• esej musi wypelniac wszystkie wymogi ilosciowe i jakosciowe okreslone w sylabusie;
• temat eseju jest do wyboru z posrod 20 tematow zwiazanych z zawartoscia wykladu;
• minimalna dlogosc eseju jest 3500 slow oryginalnego tekstu – maximalna dlugosc to 5500 slow – nie wliczajac cytatow i bibliografii
• Wszystkie eseja musza byc przygotowane z punktu widzenia ich autora i zawierac uzasadnienie dlacego wybrany temat jest dla nich szczegolnie relewantny
• Eseje ktore sa glownie deskryptywne moga otrzymac oceny od 3 do 4 w zaleznosci o ich szczgolowosci
• Aby otrzymac ocene 4+ do 5, esej musi przedstawic szczegolowa indiwidualna ocene tematu przez studenta np. Jak wplaywaja na nich influencerzy? Czy sie autor zgadza z ‘regulowaniem’ dzialalnosci gospodarczej w sektorze multimedialnym?
• Ocena 5+ jest mozliwa dla esejow porownawczych np gdy student przedstawi wybrany temat w szerszej perspektywnie ekonomicznej i/lub spoleczno-politycznej np. ograniczenia w czasie spedzanym on-line przez dzieci i modziez
• Wszystkie eseje musza zawierac bibliografie oraz wyraznie zaznaczyc cytaty
• czas pracy wlasnej studentow w celu przygotowania eseju zaliczeniowego szacowany jest na minimum 8h (na ocene 3)
! Plagiat jest niedopuszczalny – student ktorego esej jest plagiatem nie zaliczy przedmiotu
! Dodatkowe reguly doctyczace uzywania AI bede zalaczone w trakcie wykladu
Literatura
● Art. 56-62 TFEU (swoboda przepływu usług)
● Art. 101-102 unijne reguły konkurencji
● Rozporządzenie UE o kontroli koncentracji (Merger Regulation);
● Art. 106-107 TFEU (pomoc państwa i usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym)
● Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) wersja obecna: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02010L0013-20181218
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: