The European Multimedia Sector - consumers, business and regulation 2600-MSdz2EMSCBRen
Kurs analizuje Europejski Sektor Multimedialny (EMS) postrzegany jako kluczowy czynnik napędzający gospodarkę cyfrową UE, ale jednocześnie jako znacząca arena społeczno-polityczna. Skupia się na jego wpływie na pozycję osób fizycznych (konsumentów) w UE i wyzwaniach biznesowych wynikających z jego zależności gospodarczej od zagranicznych gigantów cyfrowych (głównie Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft). Kurs uwzględnia również burzliwe relacje EMS z władzami publicznymi w ich wysiłkach na rzecz ułatwienia EMS i skutecznego jej regulowania. Centralnym punktem dyskusji jest znacząca i utrzymująca się słabość ESW w kontekście globalnym, częściowo spowodowana jej historyczną fragmentacją i dwiema dekadami środków oszczędnościowych, niewystarczającym poziomem inwestycji, zwłaszcza w badania i rozwój, a także surowością regulacyjną chroniącą prawa podmiotów europejskich, co ogólnie powoduje niską produktywność europejskiej gospodarki, w tym ESW.
Kurs analizuje realia globalizacji mediów z perspektywy firm, osób prywatnych i organów regulacyjnych w UE. Nacisk kładziony jest na kluczową rolę „treści” (tradycyjnych/profesjonalnych i generowanych przez użytkowników) dla rozwoju multimediów w kategoriach ekonomicznych i społeczno-politycznych. Podkreślono również problemy wynikające z siły rynkowej posiadanej przez zagraniczne platformy cyfrowe w ich relacjach z tradycyjnie zdefiniowanymi konsumentami (widzami i użytkownikami, tj. relacja B2C), a także tymi, którzy są jednocześnie twórcami treści (relacja B2C i B2B). W szczególności rozważane są nowoczesne techniki reklamowe oraz gromadzenie i wykorzystywanie w tym celu Big Data, a także rosnący wpływ autopromocji, bezpośredniego finansowania widzów i działań międzybranżowych wywodzących się z sektora multimedialnego. Zmiany wywołane pandemią COVID-19 są również rozważane z perspektywy krótko- i długoterminowej, ponieważ nadal wpływają na konsumentów (np. rosnący czas spędzany przed ekranem), przedsiębiorstwa (np. eksplozja platform streamingowych i jednoczesny spadek rynków kinowych) oraz organy regulacyjne (np. priorytet w „nadzorowaniu” zagranicznych strażników dostępu).
W ramach kursu omówione zostaną zmagania organów publicznych w Europie mające na celu ochronę osób fizycznych w UE i w pewnym stopniu ochronę, a nawet pomoc, unijnym inicjatywom biznesowym poprzez zwalczanie określonych praktyk antykonkurencyjnych i/lub rynkowych zagranicznych gigantów cyfrowych sklasyfikowanych w UE jako naruszające prawa konsumentów i przedsiębiorstw w UE. Jeśli chodzi o regulacje sektorowe, najnowsza wersja europejskiej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych jest rozpatrywana wraz z ustawą o rynkach cyfrowych i ustawą o usługach cyfrowych z 2022 r. oraz niedawną europejską ustawą o wolności mediów z 2024 r., Zwłaszcza ich oczekiwany wpływ na platformy takie jak Facebook czy Amazon. Następnie podane zostaną przykłady indywidualnego zastosowania europejskiego prawa konkurencji wobec dominujących firm, takich jak Google i ostatnio Apple, a także przegląd fuzji i przejęć, w które zaangażowane są duże firmy, takie jak Disney i Microsoft, oraz ich wpływ na ogólne EMS.
Jednym z celów tego kursu jest identyfikacja konkretnych zagrożeń, postępów i możliwości, które pojawiają się w europejskim sektorze multimedialnym. Wśród omawianych zagrożeń znajdują się: uporczywy brak ochrony nieletnich na YouTube, zawłaszczanie treści i fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych, naruszanie prywatności na Facebooku oraz uzależnienie od Internetu napędzane pojawieniem się krótkich form. Postępy obejmują: pozytywny wpływ Netflixa na internalizację produkcji i konsumpcji treści w UE, a także, choć prawdopodobnie, wprowadzenie krótkich form treści, na czele z TikTok w 2020 r. oraz niedawne zróżnicowanie poziomów subskrypcji przez platformy streamingowe. Nowe możliwości obejmują: tworzenie różnorodnych kreatywnych i kierowniczych miejsc pracy związanych z multimediami oraz internalizację rynków pracy. Zauważalne możliwości można również znaleźć w różnych programach finansowania UE dostępnych dla „europejskich” inicjatyw biznesowych. Biorąc pod uwagę najnowsze osiągnięcia, kurs omówi również pojawienie się narzędzi sztucznej inteligencji, które jednocześnie stwarzają zagrożenia, ułatwiają postęp i stwarzają możliwości dla przyszłości multimediów i wszystkich zainteresowanych stron.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku kursu uczestnicy będą w stanie
- Przedstawić i obronić sposób definiowania sektora multimedialnego w kategoriach ekonomicznych oraz jego związek z rozwojem społeczno-politycznym w UE i na świecie.
- Wyjaśnić, dlaczego EMS ma strategiczne znaczenie dla przyszłego rozwoju Europy pod względem społeczno-gospodarczym i społeczno-politycznym, a także związek między wysokim poziomem dobrobytu społecznego charakterystycznym dla UE a efektywnością ekonomiczną
- Ocena różnych parametrów cyfrowych, a także czynników wpływających na najnowsze trendy w rozwoju cyfrowym, takich jak: wpływ pandemii Covid, szeroko rozpowszechnione skutki globalnej integracji pionowej i międzysektorowej, ewoluujący związek między danymi a reklamą
- Analizować specyficzne cechy EMS i powody, dla których firmy z UE mają trudności z konkurowaniem z zagranicznymi gigantami cyfrowymi, którzy korzystają z bardziej liberalnego podejścia Stanów Zjednoczonych oraz centralnie ukierunkowanego podejścia do biznesu i danych charakteryzującego Chiny.
- Rozpoznać konkretne zagrożenia, postępy i możliwości związane z rozwojem SZŚ, które są najbardziej istotne dla nich samych.
- Krytyczna ocena relacji między priorytetami i kompetencjami UE i jej państw członkowskich a ich zmaganiami z regulacją zagranicznych gigantów cyfrowych na szczeblu unijnym i krajowym na przykładzie fuzji.
- Zrozumienie znaczenia stosowania unijnych zasad konkurencji wobec gigantów cyfrowych (takich jak Google czy Apple), którzy są w stanie kształtować stan i przyszłość EMS.
Kryteria oceniania
Test (łącznie 26 punktów)
- 20 pytań wielokrotnego wyboru (1 punkt za każde)
- 2 pytania otwarte (maks. 3 punkty za każde)
Ocena
- 24-26 punktów ocena 5+
- 21-23 punkty stopień 5
- 19-20 punktów ocena 4+
- 17-18 punktów ocena 4
- 15-16 punktów ocena 3+
- 13-14 punktów klasa 3
Literatura
Szczegółowe materiały do nauki zostaną udostępnione po ostatnim wykładzie w formie szczegółowych slajdów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: