Digital Ecosystems 2600-MSdz2DEen
Kurs analizuje rozwój, cechy charakterystyczne i wyzwania regulacyjne związane z ekosystemami cyfrowymi. Na podstawie analizy konkretnych przykładów ekosystemów cyfrowych kurs zapewni wgląd w organizacyjne, ekonomiczne i prawne aspekty funkcjonowania ekosystemów.
Kurs skoncentruje się na analizie rzeczywistych studiów przypadków. Studenci będą badać możliwości i wyzwania związane z funkcjonowaniem ekosystemów w gospodarce. Połączymy podejście organizacyjne i regulacyjne, aby przedstawić aktualne trendy w rozwoju ekosystemów cyfrowych.
Analizie zostaną poddane następujące ekosystemy cyfrowe: ekosystem iOS firmy Apple, ekosystemy wyszukiwania i reklam firmy Google, ekosystem reklamowy Meta, ekosystem turystyczny Booking, ekosystem oprogramowania Microsoft oraz ekosystem Amazon.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Cele kursu: Po ukończeniu tego kursu studenci będą potrafili:
• Zdefiniować i krytycznie ocenić pojęcie ekosystemów cyfrowych oraz jego wymiary
• Zidentyfikować i ocenić źródła oraz czynniki napędzające ekosystemy cyfrowe w gospodarce cyfrowej i społeczeństwie
• Analizować i porównywać wpływ oraz wyzwania związane z ekosystemami cyfrowymi dla różnych interesariuszy i grup interesów
• Rozumieć i stosować główne podejścia i instrumenty prawne oraz regulacyjne służące do regulacji ekosystemów cyfrowych
• Opracowywać i proponować rozwiązania oraz zalecenia dotyczące zrównoważonego i skutecznego podejścia do rozwoju ekosystemów cyfrowych
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie składać się z:
- obecności na zajęciach i aktywnego udziału (50%)
- analizy studium przypadku wybranego ekosystemu cyfrowego (50%).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Valdez-De-Leon, O. (2019). How to develop a digital ecosystem: A practical framework. Technology Innovation Management Review, 9(8).
2. Ivarsson, F., & Svahn, F. (2020). Becoming a digital ecosystem orchestrator-The Sydved Case.
3. Subramaniam, M. Digital ecosystems and their implications for competitive strategy. J Org Design 9, 12 (2020)
4. Official press releases on enforcement actions taken against digital ecosystems (will be provided).
Literatura dodatkowa:
5. Adner R. Sharing value for ecosystem success. MIT Sloan Management Review. 2022;63(2):85-90.
6. Subramaniam, M., Iyer, B., & Venkatraman, V. (2019). Competing in digital ecosystems. Business Horizons, 62(1), 83-94.
Bibliografia może zostać zmieniona w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: