Business Process Management - from enterprise design to information system design 2600-MSdz2BPMen
1. Wprowadzenie do myślenia systemowego i modelowania koncepcyjnego
2. Wprowadzenie do zarządzania procesami biznesowymi
a. definicja BPM i ewolucja podejścia procesowego
b. proces, jego atrybuty i rodzaje
c. hierarchia procesów
d. cykl zarządzania procesami
e. dojrzałość procesowa organizacji
3. Zrozumienie zasad projektowania przedsiębiorstwa
a. model biznesowy i dopasowanie strategiczne zasobów organizacji
b. struktura przedsiębiorstwa - podejście procesowe, projektowe, funkcyjne
c. architektura biznesu vs. architektura procesów
4. Zrozumienie projektowania rozwiązań IT
a. etapy procesu projektowania rozwiązań IT
b. pozyskiwanie wymagań do systemów informatycznych - wymagania biznesowe, interesariuszy, dotyczące rozwiązania (funkcjonalne, niefunkcjonalne)
5. Integracja projektowania rozwiązań IT z projektem przedsiębiorstwa
a. dopasowanie biznesu i IT podczas projektowania rozwiązań IT
b. wpływ technologii informacyjnej na nie-technologiczne aspekty przedsiębiorstwa
6. Cyfrowy bliźniak organizacji
a. koncepcja cyfrowego bliźniaka organizacji i kluczowe korzyści (monitorowanie wydajności, symulacja, optymalizacja)
b. narzędzia IT umożliwiające zbudowanie cyfrowego bliźniaka organizacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
1. W01 Zna i rozumie koncepcje i zasady zarządzania procesami biznesowymi.
2. K_W02. Rozumie zasady projektowania przedsiębiorstwa i potrzebę wzajemnego dopasowania wszystkich zasobów przedsiębiorstwa, w tym technologii.
3. K_W02. Rozumie proces projektowania rozwiązań IT oraz proces pozyskiwania wymagań.
4. K_U01 Potrafi współpracować z zespołami IT w celu przekazania wymagań procesowych podczas projektowania wspierających narzędzi IT.
5. K_U02 Potrafi rozpoznać powiązania między procesami biznesowymi i ocenić ich zgodnością ze strategią.
6. K_U03 Potrafi dostrzegać i omawiać relacje między procesami, technologią a podsystemami społecznymi w organizacjach.
7. K_S01 Potrafi lepiej zrozumieć perspektywę specjalistów IT.
8. K_S02 Potrafi samodzielnie się kształcić, rozwijać kwalifikacje i wspierać innych w tej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Ostateczna ocena składa się z dwóch elementów: 70% oceny stanowi test, a 30% oceny to udział w dyskusjach i przygotowanie do seminariów.
Do uzyskania zaliczenia przedmiotu należy uzyskać minimum 51% z każdego z kolokwiów cząstkowych.
Skala ocen: DST (51%-60%), DST Plus (61%-70%), DB (71%-80%), DB Plus (81%-90%), BDB (91%-100%)
Literatura
• Harmon, P. (2019). Business process change, 4th edition. Morgan Kaufmann.
• Dumas, M., Rosa, L. M., Mendling, J., & Reijers, A. H. (2018). Fundamentals of business process management. Springer-Verlag.
• Handbook on Business Process Management, Ed.; J.v Brocke, M. Rosemann, International Handbooks on Information Systems, (2015)
• Wybrane artykuły i studia przypadków polecone przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: