Ochrona konkurencji i konsumenta 2600-MSMz2zmOKK
Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia:
1) System ochrony konkurencji i konsumentów
podstawowe chronione wartości; podstawy konstytucyjne; podstawowe instytucje; podstawowe pojęcia
2) Porozumienia ograniczające konkurencję
Kartele – najpoważniejsze naruszenie konkurencji
Porozumienia pomiędzy konkurentami inne niż kartele (m.in. wymiana informacji, joint ventures)
Porozumienia pionowe m.in. w relacji producent-dystrybutor; dystrybutor-sprzedawca (m.in. ustalanie cen odsprzedaży)
Możliwość wyłączenia odpowiedzialności (zyski dla konkurencji)
3) Pozycja dominująca i jej nadużywanie
Pozycja dominująca: wyznaczanie pozycji dominującej na rynku właściwym
Nadużywanie pozycji dominującej – praktyki wykluczające (np. odmowa kontraktowania, rabaty, drapieżnictwo cenowe
Nadużywanie pozycji dominującej – praktyki eksploatacyjne (np. stosowanie zawyżonych cen)
4) Kontrola łączenia się przedsiębiorców
połączenia, przejęcia, tworzenie wspólnego przedsiębiorcy
kryteria kontroli,
rodzaje i skutki koncentracji
obowiązkowy system zgłoszeń koncentracji
5) Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
zagadnienia wprowadzające
Wprowadzanie w błąd i misselling
Nieuczciwa reklama
6) Niedozwolone postanowienia umowne
7) Prawa konsumenta w relacjach umownych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 - Zna i rozumie w sposób pogłębiony regulacje prawne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki.
K_W05 - Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_U02 - Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł.
K_K01 - Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki.
K_K03 - Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie analizy przypadku i aktywności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bernatt M., Jurkowska A., Skoczny T., Ochrona konkurencji i konsumentów, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, 2007
Literatura uzupełniająca:
C. Banasiński (red.), Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu, Wolters Kluwer, Warszawa 2018
R. Whish, D. Bailey, Competition Law, 9th Edition, Oxford University Press 2018
C. Kosikowski, Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: