Komercjalizacja innowacji 2600-MSMz2zitKI
Podstawowe decyzje dotyczące komercjalizacji nowych produktów i usług
• Sprzedaż produktów lub usług a licencjonowanie lub transfer technologii
• Ocena potencjału komercjalizacji i identyfikacja czynników ryzyka
• Model dojrzałości technologicznej (TRL, Technology Readiness Levels)
• Ocena technologii (TA, Technology Assessment) z punktu widzenia możliwości stymulowania komercjalizacji i jej konsekwencji
• Podstawowe warianty komercjalizacji innowacji i ich uwarunkowania prawne
• Dyfuzja innowacji jako proces upowszechniania produktów i usług podlegających komercjalizacji
Cechy innowacji i ich znaczenie w procesie dyfuzji
• Model PZNTO (względna Przewaga, Zgodność, Niska złożoność, Testowalność i Obserwowalność)
• Projektowanie i modyfikacja innowacyjnych produktów i usług zgodnie z modelem PZNTO w sposób stymulujący ich dyfuzję
Sposoby prezentowania oferty produktowej jako źródło względnej przewagi
• Język cech i język korzyści
• Całkowity koszt własności (TCO, Total Cost of Ownership)
• Dobra systemowe i model produktu kompletnego
• Specyfika dóbr informacyjnych (oprogramowanie, multimedia, Internet)
Cechy użytkowników a dyfuzja innowacji
• Segmentacja użytkowników innowacji i formułowanie przekazu w celu dotarcia do odpowiedniej grupy użytkowników (innowatorzy – wcześni użytkownicy – wczesna większość – późna większość – maruderzy)
• Mechanizmy dyfuzji dóbr sieciowych
• Model przekraczania przepaści w cyklu dyfuzji
Zespołowy projekt doradczy – ocena potencjału komercjalizacji i planowanie sposobów stymulowania dyfuzji dla wybranego przykładu innowacji (projekty przygotowywane we współpracy z partnerami przemysłowymi Zakładu Teorii Metod i Organizacji - firmami technologicznymi)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Zespołowa praca projektowa – rozwiązanie problemu biznesowego dotyczącego komercjalizacji nowego produktu lub usługi poprzez praktyczne zastosowanie technik i narzędzi omawianych w trakcje zajęć.
Literatura
K. Klincewicz (2011) Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW
Literatura uzupełniająca:
Rogers, E.M. (2003) Diffusion of innovations, 5th edition. New York: Free Press
Bagiński, J., Buczacki, A., Santarek, K., Szerensos, A., Sobczak, A. (2008) Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Klincewicz, K., Manikowski, A. (2013) Ocena, rankingowanie i selekcja technologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW
Moore, G.M. (2013) Przeskoczyć przepaść. Jak trafić z nowoczesnym produktem do każdego klienta. Warszawa: Onepress
Shapiro, C., Varian, H. (2007) Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej. Warszawa: Onepress
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: