Marketing usług finansowych 2600-MSMz2bMUF
1. Marketingowa specyfika usług finansowych
• Istota oraz instrumenty marketingu usług finansowych
• Orientacja marketingowa usługodawców finansowych
• Cechy usług i wynikające z nich konsekwencje marketingowe
• Specyfika usług finansowych
• Rodzaje działań marketingowych w sektorze usług finansowych
• Marketing wewnętrzny a marketing ofertowy
• Typy usług finansowych
• Charakterystyka działalności bankowej
• Charakterystyka działalności ubezpieczeniowej
Literatura: M. Pluta-Olearnik, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999, s. 13-25; B. Nowotarska-Romaniak, Marketing usług ubezpieczeniowych, PWE, Warszawa 1996, s. 15-28, 48-56, 129-148; P. Mudie, A. Cottam, Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa 1998, s. 12-37.
2. Strategie marketingowe usług finansowych i podstawowe decyzje produktowe
• Cele marketingowe działania usługodawców finansowych
• Znaczenie wizerunku w usługach finansowych
• Metody kreowania wizerunku
• Segmentacja nabywców usług finansowych
• Pozycjonowanie w usługach finansowych
• Analiza produktu finansowego
• Jakość usług finansowych
• Podstawowe i wzbogacające usługi finansowe
• Ceny usług finansowych
Literatura: M. Pluta-Olearnik, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999, s. 38-60, 61-88; B. Nowotarska-Romaniak, Marketing usług ubezpieczeniowych, PWE, Warszawa 1996, s. 56-73.
3. Dystrybucja usług finansowych i procedury ich świadczenia
• Podstawowe i alternatywne kanały dystrybucji usług finansowych
• Rodzaje pośredników handlowych w usługach finansowych
• Strumienie w kanałach dystrybucji
• Polityka lokalizacji i inne decyzje dystrybucyjne
• Fizyczne otoczenie usługi finansowej
• Wystrój wnętrza placówki usługowej
• Tworzenie atmosfery w miejscu świadczenia usługi
• Materialne świadectwa jakości usługi
• Modele zagospodarowania przestrzeni usługowej
• Procedury świadczenia usługi
Literatura: M. Pluta-Olearnik, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999, s.89-107, 112-116; P. Mudie, A. Cottam, Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa 1998, s. 62-80, 82-99.
4. Promocja i charakterystyka personelu usług finansowych
• Projektowanie działań promocyjnych
• Cele działania promocyjnego w usługach finansowych
• Formy i instrumenty promocji usług finansowych
• Reklama wizerunkowa
• Polityka Public Relations
• Marketing bezpośredni i marketing z baz danych
• Programy lojalnościowe dla usługobiorców
• Promocja osobista i obsługa klienta
• Charakterystyka personelu usługowego
• Elementy zarządzania personelem usługowym
Literatura: M. Pluta-Olearnik, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999, s.119-129, 130-174; P. Mudie, A. Cottam, Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa 1998, s. 135-161, 163-195.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student powinien mieć opanowaną wiedzę na takie tematy, jak:
1. Marketingowa specyfika usług i wynikające z tego konsekwencje dla prowadzenia działalności marketingowej w usługach. W tym m.in. chodzi o takie wątki, jak:
Marketingowa odmienność usług na tle produktów fizycznych
Jakie ta odmienność tworzy trudności dla marketingu
Przełamywanie nieufności klientów związanej z zakupem niematerialnych usług, co więcej usług związanych z bezpieczeństwem finansowym
Poznanie rozszerzonej formuły mieszanki marketingowej
Koordynowanie różnych rodzajów marketingu – ofertowego, wewnętrznego i interaktywnego
2. Elementy strategii marketingowej w usługach finansowych
Segmentacja nabywców usług finansowych – przykłady dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych
Pozycjonowanie usługodawców – przykłady z praktyki
Dostosowywanie mieszanki marketingowej do wybranych grup docelowych i przyjętego pozycjonowania
Budżetowanie działalności marketingowej
3. Podejmowanie decyzji dotyczących polityki produktowej
Wyróżniki produktu usługi
Definiowanie jakości w usługach
Dbałość o jakość – model pięciu luk jakościowych
Polityka marki i jej znaczenie
4. Zapewnienie marketingowego wydźwięku wystroju zewnętrznego miejsca usługowego
Należy wiedzieć, jak operować przestrzenią w miejscu usługowym
Znać wpływ modeli zagospodarowania przestrzennego, kolorów, oświetlenia i wpływu kształtów na postrzeganie usługodawcy przez klientów
5. Określanie kanałów dystrybucji usług
Podstawowe decyzje determinujące dostępność usług dla klientów
Ilość i kształt kanałów dystrybucji usług finansowych
Inne ważne decyzje dystrybucyjne dotyczące usług
6. Promocja usług finansowych
Podstawowe funkcje promocji usług – informowanie klientów, motywowanie do działania, tworzenie wizerunku usługodawcy
Umiejętność doboru form i narzędzi promocyjnych do natury usługowej i typu klientów
Funkcje, zalety i wady reklamy, Public Relations, promocji osobistej, promocji sprzedaży, marketingu bezpośredniego
7. Znaczenie i marketingowe wykorzystanie personelu oraz procedur w świadczeniu usług
Przygotowanie personelu usługowego
Selekcja personelu pod kątem realizacji funkcji marketingowych
Blueprinting – poznanie metody opracowania i doskonalenia dobrych procedur usługowych
Przykładowe procedury – procedura obsługi Klienta, procedura załatwiania reklamacji
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (pytania zamknięte, półotwarte i otwarte).
Literatura
Literatura podstawowa: M. Pluta-Olearnik, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999; B. Nowotarska-Romaniak, Marketing usług ubezpieczeniowych, PWE, Warszawa 1996; P. Mudie, A. Cottam, Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
P. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebether&Ska, Warszawa 1994 (rozdział 18)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: