Zarządzanie zasobami ludzkimi 2600-MSMz2ZZL
Wykład
1. Podstawowe pojęcia związane z ZZL:
• Definicja ZZL
• Model Michigan / Model havardzki
• Cele ZZL
• Czynniki zewnętrzne kształtowania ZZL
• Czynniki wewnętrzne
• Kluczowe wskaźniki efektywności poszczególnych obszarów ZZL
• Strategia personalna
• Polityka personalna
2. Planowanie organizacji
• Etatyzacja
• Planowanie ról i stanowisk
• Opisy stanowisk
• Zarządzanie funkcją personalną
• Organizowanie funkcji ZZL
• Role specjalistów ZZL i rola menedżerów
• Model HRBP Dave Ulrich
• Kluczowe wskaźniki efektywności ZZL
3. Rekrutowanie i dobór pracowników
• strategie pozyskiwania pracowników
• analiza istniejących zasobów ludzkich
• określanie wymagań na poszukiwane stanowiska
• Przyciąganie kandydatów (employer branding)
• Metody selekcji
• Dobór kandydatów
• Techniki prowadzenia rozmów rekrutacyjnych
• Dodatkowe narzędzia stosowane w procesie rekrutacji: testy, ośrodki oceny (assessment centre)
• Dobre praktyki rekrutacyjne
• Candidate experience
• Pre-on boarding
• On-boarding
4. Rozwijanie, szkolenie i uczenie
• Kompetencje i ich zastosowanie w organizacji
• Uczenie się w organizacji
• Plany szkoleniowe
• Szkolenia – planowanie, realizowanie, mierzenie efektów, narzędzia
• Plany sukcesji
• Programy talentów
• Rozwój kadry kierowniczej
5. System motywacyjny
• Tworzenie systemu motywacyjnego i jego elementów
• Polityka płacowa
• Systemy premiowe
• Świadczenia pracownicze
• Zarządzanie przez efekty
• Wskaźniki efektywności, cele osobiste, cele organizacyjne
• Ocenianie
o Ocena okresowa
o Ocena 360 stopni
o Wykorzystanie narzędzi oceny w procesie zarządzania ZZL
6. Utrzymanie pracowników w organizacji
• Employee Experience
• Employee Value Proposition
• Angażowanie pracowników – wpływ zaangażowania na wyniki
7. Marketing personalny
Konwersatorium
• Nowoczesne zarządzanie ludźmi – cele, uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne
• Opracowanie konsekwencji krótkoterminowego zatrudnienia dla realizacji procesu zarządzania ludźmi – pracownicy kluczowi, kontraktowi i peryferyczni
• Rola działu HR jako biznes partnera
• Zasady współpracy z działem HR jako biznes partnerem
• Planowanie zapotrzebowania na pracowników – prognozy podaży wewnętrznej i zewnętrznej
• Analiza zewnętrznego i wewnętrznego rynku pracy dla wybranych stanowisk
• Opis stanowiska pracy z uwzględnieniem atypowych form zatrudnienia
• Tradycyjne i kompetencyjne podejście do analizy stanowisk pracy
• Rekrutacja pracowników – źródła i formy oraz ich skuteczność
• Dobór źródeł rekrutacji dla wybranego stanowiska.
• Ocena skuteczności wykorzystania mediów społecznościowych.
• Selekcja pracowników – rodzaje metod i ich moc predyktywna
• Metody selekcji i zakres ich wykorzystania
• Wywiad – źródła błędów i ograniczenia podejmowania decyzji personalnych
• System ocen pracowników – cele i rodzaje
• Konstruowanie kryteriów oceny pracowników dla danego stanowiska
• Wynagradzanie materialne i niematerialne w kształtowaniu zaangażowania pracowników
• Ocena systemu wynagrodzeń pod kątem motywowania i rozwoju pracowników – studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
w zakresie umiejętności:
• rozważa konsekwencje zatrudnienia pracowników kluczowych, kontraktowych i peryferyjnych w krótkim okresie (K¬_U01)
• analizuje źródła błędów w procesie wywiadu i ograniczenia, które wpływają na decyzje personalne (K¬_U01)
• dobiera odpowiednie metody selekcji pracowników w zależności od specyfiki stanowiska (K¬_U03)
• dobiera narzędzia wynagrodzenia materialnego i niematerialnego w celu zwiększenia zaangażowania pracowników (K¬_U02)
• projektuje system oceny pracowników, uwzględniając jego cele i rodzaje (K¬_U06)
• planuje rozwój pracowników, ukierunkowany na rozwój kluczowych kompetencji biznesowych w organizacji (K_U07)
Kryteria oceniania
Liczba punktów z konwersatorium wraz z punktami za egzamin z wykładu składają się na końcową ocenę z przedmiotu Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Łącznie z testu za wykład będzie można otrzymać 20 punktów
Kolokwium na konwersatorium to pytania zamknięte jednokrotnego i/lub wielokrotnego wyboru) oraz premia w formie dodatkowych punktów za wykonywanie ćwiczeń i studium przypadku w trakcie zajęć oraz własnych aktywności słuchacza.
Maksymalna liczba punktów do zdobycia w ramach konwersatorium uzależniona jest od premiowanej aktywności słuchaczy.
Literatura
Wykład
Podstawowa pozycja:
Armstrong M, (2000), Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Kraków, Oficyna Wydawnicza i Dom Wydawniczy ABC
Lektura uzupełniająca:
Ulrich D. i Brockbank W. (2013). Tworzenie wartości przez dział HR, Wolters Kluwer
Walczak K. (2018). Zasady wynagradzania za pracę u pracodawców-przedsiębiorców w świetle autonomicznych źródeł prawa, Wydawnictwo C.H.Beck
Pawłowska A. (2017). Zatrudnialność pracobiorcy w elastycznym zarządzaniu ludźmi, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Ulrich D.,Brockbank W., Nyman M.,Allen J.,Younger J. (2010). Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer
Konwersatorium
Podstawowe pozycje:
Juchnowicz M. (red.) Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje. PWE, Warszawa 2014
Juchnowicz M., Kinowska H. (red.) Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach niepewności. Wyzwania i implikacje. PWE, 2023
Popieluch K. (red.) HR Business Partner. Rola, funkcje, perspektywy, WN PWN, 2018
Literatura uzupełniająca:
Dave U., Justin A., Wayne B., Jon Y., Mark N., Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi. Transformacja zgodna z oczekiwaniami klientów i inwestorów. Wolters Kluwer, 2010
Boudreau J., Cascio W. F., Inwestowanie w ludzi, Wolters Kluwer, 2013
Leighton P., Syrett M., Hacker R., Holland P., Nowoczesne formy zatrudnienia, Wolters Kluwer, 2013
Armstrong M., Armstrong, Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, 2017
Dessler, G., Fundamentals of Human Resource Management, Global Edition, Pearson, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: