Seminarium magisterskie 2600-MSMz2SM
Głównym celem seminarium jest zapoznanie studentów z zasadami pracy naukowej, które umożliwiają samodzielne przygotowanie pracy magisterskiej na wysokim poziomie merytorycznym. Problematyka seminarium jest ukierunkowana na indywidualne zainteresowania studentów w obszarze dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości, z koncentracją na zagadnieniach, którym poświecone jest dane seminarium w ramach dyscypliny i kierunku studiów. W ramach seminarium omówione zostaną cele pracy dyplomowej oraz zadania seminarium dyplomowego. Uczestnicy poznają podstawy metodologii nauk społecznych oraz zasady wyboru tematu pracy dyplomowej. Omówione zostaną także zasady budowania pracy naukowej, w tym wyboru problemu badawczego, formułowania hipotez lub pytań badawczych Szczególny nacisk zostanie położony na umiejętne korzystanie z literatury naukowej oraz zasobów internetowych jako źródeł informacji. Ponadto omówione zostaną typowe dla danego seminarium metody zbierania materiałów empirycznych oraz ich analizy i prezentacji wyników. Istotnym aspektem seminarium będzie bieżąca weryfikacja zawartości merytorycznej pisanej pracy dyplomowej oraz jej doskonalenie na podstawie uwag promotora.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: seminaria magisterskie obowiązkowe | Ogólnie: seminaria magisterskie | W cyklu 2024Z: seminaria magisterskie obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe seminaria magisterskie |
Efekty kształcenia
Student/studentka po zaliczeniu kursu
w zakresie wiedzy:
• Posługuje się zaawansowaną terminologią w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości (K_W01),
• Wyjaśnia w stopniu pogłębionym teorie i modele związane z zarządzaniem organizacją (K_W01),
• Porównuje i omawia i porównuje metodyki badawcze wskazując ich mocne i słabe strony z perspektywy przyjętego celu badania (K_W01),
• Wyjaśnia zasady, złożone procedury i praktyki dotyczące działalności organizacji i jej kluczowych funkcji (K_W02),
• Wyjaśnia złożone procesy i zjawiska w otoczeniu organizacji i wskazuje ich konsekwencje (K_W05),
w zakresie umiejętności:
• Wykorzystuje teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania złożonych problemów związanych z tematyką seminarium (K-_U01),
• Formułuje cel główny pracy i problem badawczy (K_U01),
• Interpretuje złożone procesy i zjawiska rynkowe i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Przystosowuje istniejące metody badawcze do rozpoznawania, diagnozowania zagadnień związanych z tematyką seminarium (K¬_U03),
• Dobiera właściwe dla tematu pracy źródła (K¬_U03),
• Formułuje cele/pytania badawcze i/lub hipotezy badawcze i projektuje proces ich realizacji/odpowiedzi oraz testowania (K¬_U04),
• Przygotowuje samodzielnie pogłębioną analizę i diagnozę problematyki w kontekście, w którym osadzony jest temat pracy (K¬_U06),
• Przeprowadza pogłębioną analizę i dyskusję wyników własnych badań K_U06),
• Przygotowuje raport dotyczący ustaleń badawczych lub analitycznych wykorzystując zaawansowane narzędzia informacyjno-komunikacyjne (K_U06),
• Formułuje rekomendacje dla praktyków na podstawie przeprowadzonych badań i analiz (K_U06)
• Rekomenduje kierunki dalszych badań i analiz (K_U06)
• Korzysta ze źródeł naukowych w języku obcym podczas opracowywania zagadnień związanych z tematem pracy (K_U07),
• Organizuje pracę własną związaną z przygotowaniem pracy dyplomowej (K_U08)
• Identyfikuje samodzielnie swoje potrzeby w zakresie uzupełniania i rozwijania swojej wiedzy i umiejętności podczas przygotowywania pracy dyplomowej (K_U09),
w zakresie kompetencji społecznych:
• Ocenia mocne i słabe strony różnych koncepcji teoretycznych (K_K01),
• Ocenia wady i zalety metod badawczych (K_K01),
• Konfrontuje wyniki badań z różnymi koncepcjami teoretycznymi i opiniami ekspertów (K_K02),
• Formułuje rekomendacje przynoszące korzyść społeczności, społeczeństwu lub środowisku, a także działania na rzecz dobra wspólnego (K_K03)
• Formułuje rekomendacje praktyczne związane z postawionym problemem badawczym (K_K04)
• Zachowuje standardy etyczne podczas badania empirycznego (K_K05)
• Wskazuje ograniczenia zaprojektowanego procesu badawczego dla wnioskowania (K_K05)
Kryteria oceniania
Bieżąca współpraca ze studentem podczas seminariów wraz z oceną postępów w pisaniu pracy dyplomowej.
Literatura
Podstawowa pozycja:
1. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu, Warszawa 2023.
2. Paul, J., Khatri, P. and Kaur Duggal, H. (2023) ‘Frameworks for developing impactful systematic literature reviews and theory building: What, why and how?.’, Journal of Decision Systems, pp. 1–14.
3. Hensel, P. (2020) ‘Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości’, Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości
4. Klincewicz, K. M. Żemigała, and M. Mijal (eds) (2012) Bibliometria w zarządzaniu technologiami i badaniami naukowymi. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pp. 34–40.
5. Lisiński M., Szarucki M., Metody badawcze w naukach o zarządzaniu i jakości, PWE, Warszawa 2021.
6. Babbie, Earl R., Podstawy badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
7. Wieczorkowska-Wierzbińska, Grażyna, and Jerzy Wierzbiński. Statystyka: od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013.
8. Inne pozycje – uzależnione od seminarium i tematyki pracy.
Literatura uzupełniająca:
1. Grant, M.J. and Booth, A. (2009) ‘A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies’, Health information & libraries journal, 26(2), pp. 91–108. Available at: https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x.
2. Paul, J. and Criado, A.R. (2020) ‘The art of writing literature review: What do we know and what do we need to know?’, International Business Review, 29(4), p. 101717. Available at: https://doi.org/10.1016/J.IBUSREV.2020.101717.
3. Klimas, P., Stańczyk, S. and Sachpazidu-Wójcicka, K. (2020) ‘Metodyka systematycznego przeglądu literatury – wyzwania selekcji a posteriori podczas tworzenia bazy literatury’, in A. Sopińska and A. Modliński (eds) Współczesne zarządzanie – koncepcje i wyzwania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, pp. 39–52.
4. Ćwiklicki, M. (2020) ‘Metodyka przeglądu zakresu literatury (scoping review)’, in A. Sopińska and A. Modliński (eds) Współczesne zarządzanie – koncepcje i wyzwania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, pp. 53–68.
5. Mazurek-Łopacińska, K. and Sobocińska, M. (2014) ‘Triangulacja w badaniach marketingowych zachowań konsumentów na rynkach międzynarodowych’, Handel Wewnętrzny, 1(2), pp. 14–23.
6. Wieczorkowska, G. and Wierzbiński, J. (2005) Badania sondażowe i eksperymentalne. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
7. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, (red.) W. Czakon, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: