Projektowanie struktur organizacyjnych 2600-MSMz1zoPSO
Przedmiot prezentuje podstawowe pojęcia z zakresu kompleksowego podejścia do projektowania organizacji. W trakcie zajęć zostaną omówione i przeanalizowane na przykładach następujące zagadnienia:
- pojęcie struktury: geneza struktur, funkcje struktur organizacyjnych,
- podstawowe sposoby przedstawiania struktur organizacyjnych: schemat organizacyjny i organigraf,
- uwarunkowania struktur organizacyjnych,
- podstawowe parametry projektowe organizacji w ujęciu H. Mintzberga,
- koordynacja pracy w organizacji: znaczenie mechanizmy koordynacji,
- typowe błędy w projektowaniu organizacji i ich diagnoza,
- główne konfiguracje strukturalne: struktura prosta, biurokracja maszynowa, biurokracja profesjonalna, struktura dywizjonalna, adhockracja,
- wpływ technologii informatycznych na projekt organizacji,
- nowoczesne konfiguracje strukturalne,
- kompleksowe podejście do projektowania organizacji: elementy, proces projektowania,
- przeciążenia informacyjne w organizacji i sposoby radzenia sobie z nimi.
Wszystkie omawiane zagadnienia będą ilustrowane praktycznymi przykładami/studiami przypadków dostosowanymi do potrzeb i specyfiki słuchaczy (specjalność Zarządzanie Organizacją)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu Przedmiotu osiągnięte zostaną efekty w następujących obszarach:
• Wiedza; student:
o Zna podstawowe pojęcia z zakresu struktur organizacyjnych,
o Wie, jakie są uwarunkowania struktur,
o Wie, jakie są podstawowe parametry struktur,
o Wie, jakie są podstawowe sposoby koordynacji pracy w organizacji,
o Zna klasyczne i nowoczesne konfiguracje strukturalne,
o Wie, na czym polega kompleksowe podejście do projektowania,
o Zna typową procedurę projektowania,
o Zna główne testy projektowe.
• Umiejętności
o Potrafi określić uwarunkowania struktury organizacji,
o Umie przygotować graficzną ilustrację projektu (organigraf, schemat)
o Potrafi zaprojektować sposoby koordynacji adekwatne do potrzeb organizacji,
o Umie zidentyfikować główne wyzwania projektowe i przeprowadzić diagnozę struktury,
o Potrafi zastosować kompleksową procedurę projektowania organizacji,
o Potrafi wskazać możliwości aplikacyjne podstawowych konfiguracji strukturalnych,
o Umie zaprojektować sposoby radzenia sobie z przeciążeniami informacyjnymi.
• Kompetencje społeczne
o Potrafi w bardziej świadomy sposób budować społeczne relacje i wykorzystywać je podczas projektowania organizacji.
o Wie, jakie jest znaczenie zespołu w procesie projektowania.
o Doskonali swoje umiejętności pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu wymaga aktywnego udziału w zajęciach, przyswojenia materiału wykładowego i treści podręcznika
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Glinka, B. i P. Hensel, 2006, Projektowanie Organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WZUW.
Materiały dostarczone przez prowadzących zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: