Modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych 2600-MSMz1zitMBPT
1. Przedsiębiorstwa technologiczne: technologie, innowacje i ich typy; start-up, spin-off i spin-out; korporacje – wrogowie czy przyjaciele?
2. Studia przypadków – modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych: przedsiębiorstwa z branży software/media, z branży life sciences, z branż przemysłowych i z branży rolniczej
3. Projektowanie modeli biznesu przedsiębiorstw technologicznych: pojęcie modelu biznesu i jego komponentów, przegląd typów (form) modeli biznesu, tworzenie modeli biznesu – wybrane narzędzia (design thinking, corporate foresight i roadmapping, business model canvas, business model navigator).
4. Główni interesariusze przedsiębiorstw technologicznych: wynalazcy i twórcy (pomysłodawcy), pracownicy oraz zarządzający – menedżerowie i interim-menedżerowie, inwestorzy, doradcy biznesowi.
5. Prawno-ekonomiczne aspekty związane z działaniem przedsiębiorstw technologicznych: ochrona własności intelektualnej, tajemnica przedsiębiorstwa a konkurenci, tajemnica przedsiębiorstwa a pracownicy.
6. Finansowanie przedsiębiorstw technologicznych: pojęcia doliny śmierci i luki finansowej, finansowanie prywatne: giełda i New Connect, crowdfunding, aniołowie biznesu i fundusze VC, współfinansowanie publiczne, zamówienia publiczne jako (zamówienia przedkomercyjne, partnerstwa innowacyjne, zamówienia publiczne dla innowacji).
7. Rola instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu przedsiębiorstw technologicznych: inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii i spółki celowe, parki naukowe i naukowo-technologiczne, ośrodki innowacji i platformy internetowe.
8. Studia przypadków innowacyjnych przedsiębiorstw technologicznych w branży finansowej (bankowość, ubezpieczenia), informatycznej, prawniczej edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Wyniki prac zespołowych przedstawianych w formie prezentacji
Literatura
Literatura podstawowa:
• Kardas M. (2016). Pojęcia i typy modeli biznesu w: K. Klincewicz: Zarządzanie, organizacje, organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Pozycje uzupełniające:
• Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., Csik, M. (2016).Nawigator modelu biznesowego. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
• Johnson, M.W. (2010). Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Boston: Harvard Business School Publishing.
Zucker M. (2015). Igrzyska talentów w dolinie krzemowej. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: