Zarządzanie finansami 2600-MSMz1ZF
Szczegółowy zakres tematyczny przedmiotu został podzielony na następujące 9 zasadniczych części:
Wykład:
1. Zasady, cele i funkcje zarzadzania finansami Zależność pomiędzy finansami a innymi obszarami biznesu.
2. Efektywność rynku kapitałowego.
3. Wprowadzenie do wyceny przedsiębiorstwa i koncepcji zarządzania wartością.
4. Decyzje inwestycyjne i ich ocena, w tym z uwzględnieniem kryteriów (ESG).
5. Ryzyko a stopa zwrotu. (dywersyfikacja ryzyka, teoria portfela, modele wyceny aktywów kapitałowych CAPM).
6. Powiązanie decyzji inwestycyjnych i finansowych.
7. Wykorzystanie opcji rzeczywistych w finansach przedsiębiorstw
8. Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Ocena wpływu krótkoterminowych decyzji na sytuację finansową przedsiębiorstwa.
9. Wybrane zagadnienia zarządzania finansami z uwzględnieniem rynków międzynarodowych, aspektów behawioralnych.
Ćwiczenia:
1 Wprowadzenie do wyceny przedsiębiorstwa i koncepcji zarządzania wartością.
• czynniki tworzenia wartości,
• koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa (ang. value based management, VBM) a koncepcja zarządzania wartością dla właścicieli (Shareholder value, SHV),
• wartość wewnętrzna a bieżący kurs akcji -czynniki nierównowagi,
• metody wyceny przedsiębiorstw
• efektywność rynku kapitałowego.
2. Decyzje inwestycyjne i finansowe przedsiębiorstwa - analiza powiązań
• struktura kapitałowa i polityka dywidendy
• twierdzenia Modiglianiego-Millera, Millera
• teoria substytucji
• efekt sygnalizacowania
• koszt agencji,
• teoria hierarchii finansowania
• efektywność i zasady emisji akcji i kapitału dłużnego.
3. Ryzyko a stopa zwrotu
4. Decyzje inwestycyjne i ich ocena. finansowa i niefinansowa (ESG).
• wycena przyrostowych przepływów pieniężnych
• racjonowanie kapitału,
• efekty zmiany cen i inflacja oraz podatków
5. Fuzje i restrukturyzacje przedsiębiorstw
• teoria fuzji i przejęć, motywy połączeń,
• określenie wartości połączenia,
• taktyki obronne przed wrogim przejęciem,
• przesłanki, rodzaje i narzędzia restrukturyzacji przedsiębiorstw.
6, Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstw, Ocena wpływu krótkoterminowych decyzji na sytuację finansową przedsiębiorstwa.
• pojęcie kapitału obrotowego i kapitału obrotowego netto,
• kształtowanie struktury aktywów obrotowych,
• cykl operacyjny,
• cykl konwersji gotówki,
• płynność finansowa,
• płynność a wypłacalność,
• kształtowanie zapasów,
• kształtowanie środków pieniężnych,
• obrót papierami wartościowymi,
• kształtowanie należności,
• zasady finansowania aktywów obrotowych,
• budżet gotówkowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w
zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach
uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne).
K_W02
Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach
organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię
zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki
prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów
związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji (operacyjne,
marketingowe, finansowe, zarządzanie personelem) i ich integracji w
ramach strategii organizacji.
K_W03
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie i modele ekonomiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki.
K_U01
Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz
nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do
rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych
problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich
integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór
źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody.
K_U03
Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i
raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z
funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki
oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim -
wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne.
K_U06
Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.
K_K01
Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z działalnością marketingową
K_K03
Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych
Kryteria oceniania
Wykład:
• egzamin w formie pisemnej – test jednokrotnego wyboru.
Ćwiczenia:
• kolokwium (test oraz zadania obliczeniowe i pytania opisowe) – 80%
• prace domowe indywidualne i grupowe – 20%
.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Brigham E., Houston J. (2015) Zarządzanie finansami, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa
• Cieślik F., Postuła M.(red.) (2020), Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
• Sopoćko A., (2011) Rynkowe instrumenty finansowe, PWN Warszawa
• Czerwonka L., (2018) Zarządzanie finansami. Wprowadzenie przykłady i zadania, C.H. BECK Warszawa
• Rutkowski A. (2016) Zarządzanie finansami, PWE Warszawa
• Brigham E.F, Ehrhardt M.C. (2023) Financial Management: Theory & Practice, Cengage Learning
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: