Przedsiębiorczość 2600-MSMz1PRZED
Podczas wykładu i ćwiczeń zostaną przedstawione, krytycznie przeanalizowane na przykładach i przećwiczone podczas prac grupowych następujące zagadnienia:
- Przedsiębiorczość: aktualne nurty, teorie i trendy w teorii i praktyce.
- Ekosystem przedsiębiorczości: podstawowe elementy i ich wzajemne relacje. Ekonomiczne, rynkowe i społeczne zakorzenienie działań przedsiębiorczych. Możliwości kształtowania ekosystemu przedsiębiorczości.
- Uwarunkowania i stan przedsiębiorczości w Polsce. Uwarunkowania działalności start-up’ów,.
- Etyczne aspekty i dylematy działań przedsiębiorczych.
- Rola przedsiębiorców w gospodarce: poziom krajowy, regionalny i lokalny.
- Proces przedsiębiorczy: szansa, zespół, zasoby i wzajemne relacje między nimi.
- Proces przedsiębiorczy: od szansy do przedsiębiorstwa:
Szansa – istota, sposoby identyfikacji; skąd się biorą pomysły na biznes i jak można je oceniać,
Innowacje – rodzaje, źródła; elementy zarządzania innowacjami,
Definiowanie koncepcji biznesu: model biznesowy i jego główne składniki,
Organizacyjne aspekty rozpoczynania działalności gospodarczej; zarządzanie nowym przedsięwzięciem: wyzwania i dylematy.
- Kompetencje przedsiębiorcze: pojęcie, diagnozowanie, doskonalenie:
Predyspozycje i cechy przedsiębiorcze,
Wiedza i umiejętności przedsiębiorców; źródła wiedzy formalne i nieformalne;
Sposoby uczenia się przedsiębiorców,
Budowanie relacji: networking.
- Przedsiębiorca w sieci relacji: współpraca i konkurencja z innymi podmiotami. Koopetycja jako droga rozwoju?
- Strategie rozwoju i umiędzynarodowienia w teorii i praktyce. Od start-upu do dużej firmy.
- Przedsiębiorczość korporacyjna: zachowania przedsiębiorcze w ustabilizowanych organizacjach, ich uwarunkowania. Dobre praktyki przedsiębiorczości korporacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu Przedmiotu osiągnięte zostaną efekty w następujących obszarach:
• Wiedza; student:
o Zna podstawowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości,
o Wie, jakie są uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce,
o Wie, jaka jest istota procesu przedsiębiorczego,
o Wie, co to są szansy rynkowe i jakie są sposoby ich identyfikacji,
o Zna pojęcie innowacji i identyfikuje różne rodzaje i źródła innowacji,
o Wie, co to jest model biznesowy i jakie są jego składowe,
o Wie, co to jest biznesplan i jakie są jego podstawowe składowe,
o Zna organizacyjne aspekty rozpoczynania działalności gospodarczej,
o Zna pojęcie kompetencji przedsiębiorczych i określa jakie są składowe kompetencji.
• Umiejętności
o Potrafi analizować zależności pomiędzy elementami procesu przedsiębiorczego,
o Potrafi identyfikować i oceniać szanse rynkowe,
o Potrafi zaprojektować ogólny proces zarządzania innowacjami,
o Potrafi stworzyć model biznesowy dla nowego przedsięwzięcia oraz przygotować biznesplan,
o Potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji dotyczące rozpoczynania działalności gospodarczej,
o Umie zdiagnozować własne kompetencje przedsiębiorcze i potrafi zaprojektować i zrealizować działania służące ich podnoszeniu.
• Kompetencje społeczne
o Potrafi w bardziej świadomy sposób budować społeczne relacje (networking).
o Wie, jakie jest znaczenie zespołu w procesie przedsiębiorczym.
o Doskonali swoje umiejętności pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (testowy - I termin, II termin: test lub pytania otwarte) - egzamin stacjonarny lub w formie zdalnej na platformie Kampus; ocena końcowa składa się z oceny testu i oceny z konwersatorium
Literatura
Podstawowa:
Glinka, B. i Pasieczny J. (2015) Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój, Warszawa: Wydawnictwa UW.
Glinka B., Gudkova, S. 2011. Przedsiębiorczość, Warszawa: Wolter Kluwers.
Uzupełniająca:
Osterwalder, A. i Pigneur, Y. 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Warszawa: One Press.
Drucker, P. 2004 Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: Studio Emka. (lub wcześniejsze wydanie –„Przedsiebiorczość i innowacje”)
Blank, S. i B. Dorf, 2013, Podręcznik Startupu, Warszawa: One Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: