Kultura i zarządzanie międzykulturowe 2600-MSMdz2zoKZM
Często uważa sie kulturę za jeden z najważniejszych czynników wpływających na zarządzanie. Pomimo tego, iż tzw. globaliści propagują opinię, iż świat współczesny skurczył się do rozmiarów "globalnej wioski” i że na poziomie globalnym zacierają się różnice kulturowe, w rzeczywistości zarówno wewnątrz krajów jak i pomiędzy nimi można zaobserwować znaczne różnice dotyczące wszelkich elementów kultury, w tym historii. Ważne są także różnice między regionami, które związane są ściśle z kulturą. Oczywiście, różnice te wpływają nie tylko na łatwo zauważalne aspekty kultury, takie jak sposób ubierania się czy rodzaje spożywanych potraw, lecz także na strukturę organizacji, jej strategię, cele, relacje władzy czy sposób wykonywania pracy.
Podejścia do zarządzania i organizacji pracy typowe dla danego kontekstu kulturowego nie będą takie same w innym kontekście, mimo iż np. na skutek rozwoju technologicznego i tendencji w kierunku ujednolicenia zasad rachunkowości organizacje w różnych krajach przyjmują podobne systemy informacyjno-księgowe. Ważne jest, aby być świadomym, czego dotyczy pojęcie kultury i jaka jest relacja pomiędzy kulturą a zarządzaniem we współczesnych organizacjach, szczególnie w sytuacji, kiedy na skutek procesów globalizacyjnych zarządzanie często odbywa się w warunkach różnorodności kulturowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– rozpoznaje różne formy i typy kultur organizacji
– analizuje metody zarządzania i komunikowania w zależności od typu organizacji
– wyjaśnia procesy i stany organizacyjne we współczesnych kontekstach, w szczególności – w kontekstach międzykulturowych
– rozpoznaje i analizuje kompetencje kulturowe przydatje w różnych kontekstach kulturowych
Kryteria oceniania
Praca semestralna
Prezentacja podczas zajęć oraz raport pisemny
Projekt realizowany w formie analizy studium przypadku w grupach.
Literatura
• Glinka, B. i A. Jelonek (red.) Zarządzanie międzykulturowe. Kraków: WUJ.
• Kostera, M.(red.) Szef polski. Warszawa.
• Kostera, M. (red.) Etnografia organizacji. Gdańsk: GWP.
• Kostera, M. (red.) Organizacje w praktyce. Warszawa: Poltext.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: