Prawo w zarządzaniu ludźmi 2600-MSMdz2zlPZL
1. Charakterystyka modelu elastycznej firmy w polskich realiach prawnych
2. Pojęcie flexicurity
3. Podstawy prawne zatrudnienia pracowniczego i niepracowniczego
4. Zatrudnienie zewnętrzne: agencje pracy tymczasowej, outsourcing i offshoring.
5. Praca zdalna a telepraca
6. Przeciwdziałanie patologiom w zatrudnieniu (mobbing, molestowanie, dyskryminacja)
7. Opis stanowiska pracy jako narzędzie zarządzania personelem
8. Prawne i praktyczne aspekty rekrutacji z uwzględnieniem podziału na rekrutację wewnętrzną i zewnętrzną
9. Ochrona danych osobowych w procesach zarządzania ludźmi
10. Określanie założeń systemu wynagradzania i motywowania, ocen pracowniczych, szkolenia i awansowania z uwzględnieniem procesu wartościowania stanowisk pracy
11. Zarządzanie czasem pracy (wybór systemu czasu pracy, przygotowywanie harmonogramów czasu pracy) i urlopami
12. Prawne i praktyczne aspekty zwalniania pracowników ze szczególnym uwzględnieniem zwolnień grupowych
13. Ochrona rodzicielstwa (firma przyjazna matkom i rodzinie)
14. Odpowiedzialność pracodawców i ich przedstawicieli za naruszenie uprawnień pracowniczych
15. Ochrona interesu pracodawcy w szczególności jeżeli chodzi o odpowiedzialność materialną i porządkową pracowników oraz zakaz konkurencji
16. Zasady współdziałania pracodawcy ze związkami zawodowymi i innymi przedstawicielstwami pracowniczymi
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie prawa pracy
K_W02 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji wykorzystując wiedzę z zakresu prawa pracy do rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem personelem
K_W04 Zna i rozumie w sposób pogłębiony regulacje prawne dotyczące zarządzania personelem ze szczególnym uwzględnieniem relacji ze związkami zawodowymi
W zakresie umiejętności
K_U01 Potrafi wykorzystać teorię prawa pracy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z zatrudnianiem
K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, stosując właściwy dobór źródeł
W zakresie postaw
K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych związanych z zarządzaniem personelem
Kryteria oceniania
Test – pytania zamknięte, praca pisemna, aktywność na zajęciach, frekwencja (dopuszczalne są 2 nieobecności).
Literatura
Podstawowa pozycja:
Baran K.W (red) Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, Warszawa: WoltersKluwer 2022
Uzupełniające pozycje:
Walczak K, Wojewódka M (red) Prawo pracy dla sędziów i pełnomocników, Warszawa C.H. Beck 2023
Terlecki R, Szok N Prawo pracy w praktyce, Warszawa C.H. Beck 2023
Gersdorf M, Maniewska E, Rączka K, Raczkowski M, Prawo pracy. Pytania i odpowiedzi, Warszawa Wolters Kluwer 2023
Aktualne komentarze i orzecznictwo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: