Kultura organizacyjna i zarządzanie międzykulturowe 2600-MSMdz2zlKOZM
1. Zakorzenienie problematyki kulturowej dla potrzeb zarządzania ludźmi
w doświadczeniu codzienności: rola języka w powstawaniu tożsamości kulturowej oraz problem integracji kulturowej
2. Kultura w świetle nauk neurobiologicznych i nauk o zarządzaniu. Ewolucyjne znaczenie dziedzictwa kulturowego ludzkości.
3. Istota i praktyka zarządzania międzykulturowego. Relatywizm kulturowy a zarządzanie.
4. Stereotypy jako główny problem zarzadzania międzykulturowego: ujęcie poznawcze i dyskursywne. Myślenie postkolonialne.
5. Kapitał kulturowy a kapitał społeczny. Kapitał kulturowy miejsca pracy i jego znaczenie motywacyjne. Praca jako „zajęcie”- „kariera”- „powołanie” w ujęciu A. Wrzesnieski.
6. Główne tradycyjne koncepcje kultury organizacyjnej: kultura organizacyjna wg. E. Scheina, model wartości konkurujących Camerona i Quinna, model Hofstedów i koncepcja „kultu korporacyjnego” D. Arnotta.
7. Konstrukcjonizm w zarządzaniu i kultura organizacyjna jako metafora rdzenna. Kultura organizacyjna w świetle krytycznego nurtu w zarządzaniu (CMS): perspektywa praktycznego interesu poznawczego oraz perspektywa interesu emancypacyjnego.
8. Zarządzanie humanistyczne jako radykalne „zanurzenie” zarządzania w kulturze: istota zarządzania humanistycznego, wyobraźnia organizacyjna, metafora „organizacji jako katedry” (Hindeley i Sonnenburg) oraz jej implikacje praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
1. Kulturowa interpretacja powieści kryminalnej Jørna Liera Horsta (2015), Poza sezonem, tłum. Skoczko, M. Sopot: Smak Słowa ( w formie listu do autora)- 50% oceny końcowej dotyczące umiejętności studentów w zakresie analitycznego wykorzystania teorii omawianych na zajęciach i zawartych w lekturach
2. Realizacja refleksyjnego kontaktu z zagranicznym przedsiębiorcą działającym na terenie Polski przy wykorzystaniu elementów metody etnografii (raport badawczy)- 50% oceny końcowej dotyczące umiejętności zastosowania treści i lektur w praktyce nawiązywania kontaktu międzykulturowego oraz w praktyce badawczej
Obydwa zadania są moderowane przez prowadzących podczas trwania zajęć i poprzez indywidualną korespondencję ze studentami. Wymagają wykorzystania lektury podstawowej, uzupełniających i pomocniczych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ochinowski, T. (2013). Tradycje przedsiębiorczości w Polsce jako źródło kapitału kulturowego organizacji. Warszawa: WWZ, s. 19- 63 oraz 189- 222 i 234- 264.
Literatura uzupełniająca:
Paszkowska- Rogacz, A. (2020). Różnorodność kulturowa w miejscu pracy- perspektywa psychologiczna. W: Rożnowski, B. i Fortuna, P. (red.), Psychologia w biznesie. Warszawa: PWN, s. 253- 267.
Lipińska- Grobelny, A. (2020). Kultura organizacyjna i klimat organizacyjny. W: Rożnowski, B. i Fortuna, P. (red.), Psychologia w biznesie…, s. 270- 282.
Billig. M. (2008). Banalny nacjonalizm, tłum. Sekerdej, M. Kraków: Wyd. Znak, s. 175- 276.
Łęcka, I., Łęcka I., Arthur R., Dudek A. (2020), Zmiany strategii gospodarczej Ras al-Chajma (RAK) w świetle koncepcji zależności od ścieżki, [w:] Jagodziński W., Rakowski W. (red.) Szlakami geografii ekonomicznej. Poznań : Bogucki Wyd. Naukowe, 221-237.
Bloom M., Łęcka I., Ghergu C., (2020), Organizational Change in the Sphere of Health Protection of the Roma Community in Poland Seen From Different Perspectives, Problemy Zarządzania/ Management Issue, 18 (2), s. 112-124.
Literatura pomocnicza do wykonania zadań na zaliczenie
Ochinowski, T. i Szeluga- Romańska, M. (2020). Badanie jakościowe zachowań w organizacji. W: Rożnowski, B. i Fortuna, P. (red.), Psychologia w biznesie. Warszawa: PWN, s. 53- 66.
Jemielniak, D. (2013), Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia, 154, s. 97- 116.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: