Zarządzanie wiedzą 2600-MSMdz2zitZW
1. Wiedza w organizacji; wiedza jako zasób, ograniczenie i produkt (Tuomi), wiedza ukryta (Polanyi); kapitał intelektualny (Edvinsson i Malone); pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris i Schön); uczenie się organizacji jako "Piąta Dyscyplina" (Senge)
2. Wiedza jako zasób; kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst, Rauch, Romhardt); strategia kodyfikacji i jej ograniczenia; wycena kapitału intelektualnego (Edvinsson i Malone, Kaplan i Norton); korzyści i ograniczenia zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą
3. Znaczenie postaw pracowniczych w zarządzaniu wiedzą (Meyer i Allen); good soldier syndrome; strategia personalizacji; pracownicy przekraczający granice organizacji (boundary-spanning individuals); teoria słabych więzi (Granovetter)
4. Wiedza jako ograniczenie; błędy decyzyjne (Tversky i Kahneman); dominująca logika menedżerska (Prahalad, Bettis); źródła porażek biznesowych i uczenie się na błędach (Finkelstein); kluczowe kompetencje (Hamel, Prahalad); kluczowe nieustępliwości (Leonard-Barton); gry polityczne (Mintzberg), mity organizacyjne (Kostera, Klincewicz)
5. Neoinstitucjonalizm i izomorfizm organizacyjny (DiMaggio, Powell); firmy doradcze i mody w zarządzaniu (Abrahamson, Kieser, Klincewicz); fasady organizacyjne (Nystrom, Starbuck); teorie deklarowane i teorie przejawiające się w działaniu (Argyris, Schön)
6. Dynamika systemów; myślenie systemowe a współczesne organizacje (Lorenz, Forrester, Senge); "Piąta Dyscyplina" i archetypy systemowe (Senge); techniki diagnozy problemów organizacyjnych; wykorzystanie programu Vensim do modelowania zależności systemowych w organizacji
7. Wiedza jako produkt; produkty oparte na wiedzy; pracownicy wiedzy i źródła ich motywacji (Drucker, Florida); kreatywność, wynalazki i innowacyjność; gospodarka oparta na wiedzy (Solow, Romer, Castells), sektorowe, regionalne i narodowe systemy innowacji (Lundvall).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- przygotowanie projektu konsultingowego (65% oceny końcowej) – rozwiązania studium przypadku przygotowane w grupach 3-5 osobowych, które reprezentują fikcyjne „firmy doradcze”. Studia przypadków zawierają: zapytanie ofertowe, opis studium przypadku oraz wymagania co do składanej oferty i kryteria jej oceny. Rozwiązania studium przypadku muszą być przekazane osobie prowadzącej w nieprzekraczalnym terminie, który będzie ogłoszony na pierwszym spotkaniu oraz na stronie internetowej.
- prace grupowe i indywidualne realizowane w trakcie zajęć (35% oceny końcowej).
Egzamin poprawkowy będzie przeprowadzony w formie testu (pytania jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte).
Literatura
Literatura podstawowa:
• Senge, Peter M. (1998), Piąta Dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa (dostępne także wydanie II: Senge (2003), ~, Oficyna Ekonomiczna. Kraków
• Materiały przekazywane przez prowadzącą i umieszczane na stronie internetowej kursu (w tym prezentacje z zajęć, artykuły, studia przypadków).
Literatura uzupełniająca:
• Bogdanienko, Jerzy (2012), Wiedza i innowacje w firmie, Wydawnictwo AON, Warszawa.
• Edvinsson, Lei i Malone, Michael S. (2001), Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
• Hamel, Gary i Prahalad, C.K. (1996),Competing for the future, Business Press, Harvard.
• Jasiński, Andrzej H. (2006), Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa.
• Matusiak, Krzysztof B. (red.) (2005), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://pliki.parp.gov.pl/wydaw/inn_transfer_tech/inn_transfer_tech.pdf
• Nonaka, Ikujiro i Takeuchi, Hirotaka (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
• Probst, Gilbert, Raub, Steffen i Romhardt, Kai (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
• Tyszka, Tadeusz (2000), Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: