Public Relations 2600-MSMdz2mPR
1. Istota Public Relations
• Jak rozumieć Public Relations?
• Rozumienie Public Relations na gruncie teorii marketingu i zarządzania
• Modele Public Relations
• Zalety i wady Public Relations
• Determinanty rozwoju Public Relations
• Zadania Public Relations
• Organizacja Public Relations – struktury wewnętrzne a outsourcing
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 6-16, 25-42, 203-204, 209-211; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 19-61, 97-104, 170-174, 213-215.
2. Zarządzanie Public Relations
• Pierwsze kroki działania w Public Relations
• Plan działań Public Relations
• Wyjściowa analiza sytuacji
• Cele działań Public Relations
• Docelowe grupy oddziaływania Public Relations
• Instrumenty komunikacji w Public Relations
• Ocena działań Public Relations – zasady
• Kryteria i metody oceny efektów Public Relations
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 192-202; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s.279-287 i następne, 795-806.
3. Współpraca z mediami (Media Relations)
• Rodzaje kontaktów z mediami
• Strategie komunikacji medialnej
• Zasady dobrych kontaktów z mediami
• Baza danych mediów – podstawą relacji z mediami
• Sposoby przygotowania materiałów dla mediów
• Rodzaje mediów i ich specyfika
• Jak informować media?
• Przygotowanie i realizacja konferencji prasowej
• Teksty sponsorowane
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 274-294, 359-376; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 484-597.
4. Zarządzanie sytuacją kryzysową
• Przyczyny, przejawy i potencjalne skutki kryzysów
• Antycypowanie kryzysów
• Podstawowe reguły zachowania organizacji w sytuacji kryzysu
• Zespół kryzysowy
• Procedury działania w kryzysie
• Zasady współpracy z mediami w kryzysie
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s.219-235; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 342-345.
5. Wystąpienia publiczne
• Zaplanowanie i przygotowanie wystąpienia
• Konstrukcja wystąpienia publicznego
• Sposób mówienia i argumentowania
• Komunikacja niewerbalna prezentera
• Odpowiadanie na pytania i ataki
• Zachowanie wobec wrogich słuchaczy
• Zasady udzielania wywiadów
• Specyfika wywiadów w poszczególnych mediach
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 313-320, 376-380; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 599-621.
6. Investors Relations
• Znaczenie Investors Relations
• Zasady i zadania Investors Relations
• Komunikaty wykorzystywane przed wejściem na giełdę
• Działania Investors Relations po wejściu na giełdę
• Zawartość informacji dla inwestorów
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 503-508; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 753-756.
7. Komunikacja wewnętrzna (wewnętrzne Public Relations)
• Analiza sytuacji pracowniczej
• Cele wewnętrznych działań Public Relations
• Zasady efektywnej komunikacji z pracownikami
• Techniki i instrumenty komunikacji wewnętrznej
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s. 413-431; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 719-737.
8. Inne obszary i narzędzia Public Relations
• Istota i typy sponsoringu
• Zalety i ograniczenia sponsoringu
• Public Relations w Internecie
• Product Placement a sponsoring – podobieństwa i różnice
• Wizualny system identyfikacyjny
• Zasady stosowania wizualnego systemu identyfikacyjnego
• Targi, wystawy oraz imprezy firmowe
Literatura: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003, s.329-346; K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001, s. 625-648, 670-687, 703-716
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student powinien mieć opanowaną wiedzę na takie tematy, jak:
1. Istota Public Relations
W literaturze przedmiotu umieszczonych zostało ponad 500 definicji Public Relations. Każdy z autorów zwraca uwagę na inne aspekty działalności PRowej. Stąd ważne jest określenie istoty działań Public Relations i ich miejsca w aktywności organizacji.
Czym jest i czym nie jest Public Relations?
Porównanie Public Relations z innymi aktywnościami takimi, jak marketing, reklama, zarządzanie i inne.
Różne praktyczne podejścia do Public Relations, od manipulacji do kreowania relacji z otoczeniem satysfakcjonujących wszystkich interesariuszy
Zalety i wady Public Relations
Determinanty rozwoju Public Relations
Zadania Public Relations
Organizacja Public Relations – struktury wewnętrzne a outsourcing
2. Zarządzanie Public Relations
Skuteczność działalności Public Relations wymaga planowanego, przemyślanego i konsekwentnego działania opartego na analizie sytuacji. Studenci muszą poznać zasady zarządzania działalnością Public Relations, a w tym:
Pierwsze kroki działania w Public Relations
Plan działań Public Relations
Wyjściowa analiza sytuacji
Cele działań Public Relations
Docelowe grupy oddziaływania Public Relations
Instrumenty komunikacji w Public Relations
Ocena działań Public Relations – zasady
Kryteria i metody oceny efektów Public Relations
3. Współpraca z mediami (Media Relations)
Wiedza na temat istoty działania mediów i reguł rządzących w środowisku mediów jest niezbędna do skutecznego współdziałania z mediami. Studenci poznają:
W jaki sposób należy kontaktować się z mediami
Strategie komunikacji medialnej
Zasady dobrych kontaktów z mediami
Jak budować i wykorzystać bazę danych mediów?
Sposoby przygotowania materiałów dla mediów
Rodzaje mediów i ich specyfika
Jak informować media?
Przygotowanie i realizacja konferencji prasowej
Teksty sponsorowane
4. Zarządzanie sytuacją kryzysową
Sytuacje kryzysowe mogą spotkać każdą organizację. Poznanie reguł zachowania organizacji w takiej sytuacji warunkuje jej przyszłą kondycję lub nawet przetrwanie. Stąd, niezależnie od zajmowanego w przyszłości stanowiska i rodzaju organizacji, studenci powinni posiąść wiedzę na takie tematy, jak:
Przyczyny, przejawy i potencjalne skutki kryzysów
Antycypowanie kryzysów
Podstawowe reguły zachowania organizacji w sytuacji kryzysu
Zespół kryzysowy
Procedury działania w kryzysie
Zasady współpracy z mediami w kryzysie
5. Wystąpienia publiczne
Z działalnością PRową immanentnie związane są wystąpienia publiczne i prezentacje. Każdy pracownik wykonując prezentacje wewnątrz organizacji lub przed zewnętrznymi odbiorcami przyczynia się do osiągania celów działalności Public Relations. Stąd kluczowe jest:
Zaplanowanie i przygotowanie wystąpienia
Konstrukcja wystąpienia publicznego
Sposób mówienia i argumentowania
Komunikacja niewerbalna prezentera
Odpowiadanie na pytania i ataki
Zachowanie wobec wrogich słuchaczy
Zasady udzielania wywiadów
Specyfika wywiadów w poszczególnych mediach
6. Investors Relations
Działalność Public Relations skierowana do obecnych i potencjalnych inwestorów to najtańszy sposób pozyskiwania kapitału na działalność podstawową organizacji. Studenci powinni poznać:
Znaczenie Investors Relations
Zasady i zadania Investors Relations
Komunikaty wykorzystywane przed wejściem na giełdę
Działania Investors Relations po wejściu na giełdę
Zawartość informacji dla inwestorów
7. Komunikacja wewnętrzna (wewnętrzne Public Relations)
Od zaangażowania i lojalności pracowników zależy w dużej mierze sukces danej organizacji. Public Relations nie może być tanią indoktrynacją, ale przemyślaną działalnością informowania i motywowania kadry. To wymaga poznania takich działań, jak:
Analiza sytuacji pracowniczej
Cele wewnętrznych działań Public Relations
Zasady efektywnej komunikacji z pracownikami
Techniki i instrumenty komunikacji wewnętrznej
8. Inne obszary i narzędzia Public Relations
Istota i typy sponsoringu
Zalety i ograniczenia sponsoringu
Public Relations w Internecie
Product Placement a sponsoring – podobieństwa i różnice
Wizualny system identyfikacyjny
Zasady stosowania wizualnego systemu identyfikacyjnego
Targi, wystawy oraz imprezy firmowe
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (pytania zamknięte, półotwarte i otwarte).
Literatura
Literatura podstawowa: F. P. Seitel, Public Relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003 (1);
K. Wojcik, Public Relations od A do Z, tom I i II, wyd. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001 (2);
Literatura uzupełniająca:
A. Żbikowska, Public Relations. Strategie firm międzynarodowych w Polsce, PWE, Warszawa 2005;
W. Budzyński, Public Relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltekst, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: