Wskaźniki marketingowe 2600-MSMdz2abWM
1.Marketingowa marża brutto - wprowadzenie
• Jak mierzyć sukces w marketingu – przykłady
• Określenie marketingowej marży brutto (NMC)– wymiar produktowy i klientowski
• Rentowność i produktywność marketingowa
• Wpływ efektów operacyjnych na NMC
• Udział NMC w efektach strategicznych
• Analityka marketingowa
2. Popyt rynkowy
• Popyt rynkowy – ilościowy i wartościowy
• Stopień rozwoju rynku
3. Udział w rynku
• Kalkulacja udziału w rynku – różne typy
• Studium przypadku – Rynek smartfonów na świecie
• Drzewo udziału w rynku: świadomość marki, preferencja marki, intencja zakupu marki, dostępność marki
• Model 5A
• Konwersja klienta
• Łańcuch udziału w rynku
• Zadowolenie i lojalność klientów
4. Jednostkowa marża brutto
• Określenie poziomu przewagi konkurencyjnej
• Przewaga różnicowania oferty
• Przewaga kosztowa
• Dystrybucja – pozycja przetargowa i struktura kanałów
5. Wydatki marketingowe
• Zmiany w strukturze kosztów
• Jakie koszty tworzą wydatki marketingowe
• Poziom wsparcia marketingowego
• Wskaźniki mediowe
• Wydatki na Technologie marketingowe
6. Wartość życiowa klientów
• Wartość życiowa klientów – proste podejście
Analiza elementów tworzących wartość życiową klientów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię dotycząca wskaźników marketingowych i modele teoretyczne w zakresie analityki marketingowej (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące analizy finansowej dotyczącej: konstruowania budżetu marketingowego i inwestowania go w działalność marketingowa organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury dotyczące inwestycji marketingowej i efektywności biznesowej przedsiębiorstwa. Dostrzega relacje z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu konkurencyjnym (K_W02).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do działalności marketingowej (K_W05)
• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w oparciu o wskaźniki marketingowego (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać wskaźniki marketingowe oraz teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu
60%=>Kolokwium: pytania zamknięte i otwarte - forma online, zadania – forma offline)
30%=>Projekt (praca w grupach max 3 osobowych)
10%=>Aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków
Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0-50 punktów – ocena 2
51-60 punktów – ocena 3
61-70 punktów – ocena 3,5
71-80 punktów – ocena 4
81-90 punktów – ocena 4,5
91-100 punktów – ocena 5
Literatura
Podstawowa pozycja:
Karasiewicz G. (2007). „Pomiar efektywności strategii marketingowych”, Problemy Zarządzania, Vol. 16, nr 2.
Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.
Literatura uzupełniająca:
Kozielski R. (red.) (2006). Wskaźnik marketingowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.
Best, R. (2013). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Pearson.
Jeffery, M. (2015). Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer: Wydawnictwo Helion S.A.
Mazurek G. (red) (2018). E-marketing, Wydawnictwo Poltext, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: