Wskaźniki marketingowe 2600-MSMdz2abWM
1.Marketingowa marża brutto - wprowadzenie
● Jak mierzyć sukces w marketingu – przykłady
● Określenie marketingowej marży brutto (NMC)– wymiar produktowy i klientowski
● Rentowność i produktywność marketingowa
● Wpływ efektów operacyjnych na NMC
● Udział NMC w efektach strategicznych
● Analityka marketingowa
2. Popyt rynkowy
● Popyt rynkowy – ilościowy i wartościowy
● Stopień rozwoju rynku
3. Udział w rynku
● Kalkulacja udziału w rynku – różne typy
● Studium przypadku – Rynek smartfonów na świecie
● Drzewo udziału w rynku: świadomość marki, preferencja marki, intencja zakupu marki, dostępność marki
● Model 5A
● Konwersja klienta
● Łańcuch udziału w rynku
● Zadowolenie i lojalność klientów
4. Jednostkowa marża brutto
● Określenie poziomu przewagi konkurencyjnej
● Przewaga różnicowania oferty
● Przewaga kosztowa
● Dystrybucja – pozycja przetargowa i struktura kanałów
5. Wydatki marketingowe
● Zmiany w strukturze kosztów
● Jakie koszty tworzą wydatki marketingowe
● Poziom wsparcia marketingowego
● Wskaźniki mediowe
● Wydatki na Technologie marketingowe
6. Wartość życiowa klientów
● Wartość życiowa klientów – proste podejście
Analiza elementów tworzących wartość życiową klientów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
● poprawnie posługuje się terminologią z zakresu analityki marketingowej (S1_W01)
● identyfikuje zasady, procedury i praktyki analizy finansowej dotyczącej konstruowania budżetu marketingowego i inwestowania go w działalność marketingową organizacji (S1_W02).
● dostrzega relacje marketingowe z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu konkurencyjnym (S1_W02).
● rozpoznaje współczesne problemy i procesy ekonomiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do działalności marketingowej (S1_W05)
● Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w oparciu o wskaźniki marketingowego (K_W06)
W zakresie umiejętności:
● diagnozuje problemy związane z określeniem wskaźników marketingowych (S1_U01)
● interpretuje wpływ złożonych procesów ekonomicznych i wskaźników marketingowych, takich jak marketingowa marża brutto, popyt oraz udział w rynku, pozycja konkurencyjna, struktura kosztów marketingowych oraz wartość życiowa klientów na funkcjonowanie organizacji oraz całą gospodarkę (S1_U02)
● analizuje zespołowo zagadnienia dotyczące nietypowych problemów związanych ze wskaźnikami marketingowymi (S1_U06 )
● pracuje w grupie nad zadaniami zleconymi przez prowadzącego zajęcia, w tym nad projektem zaliczeniowym (S1_U08 )
● analizuje udostępnione i wskazane w trakcie zajęć źródła wiedzy w celu podnoszenia swoich umiejętności oraz kwalifikacji (S1_U09 )
W zakresie kompetencji społecznych:
● ocenia złożone zjawiska związanych z opracowywaniem wskaźników marketingowych (S_K01)
● opracowuje przedsiębiorcze rozwiązanie marketingowe w projekcie zaliczeniowym (S1_K04 )
● promuje zachowanie standardów etycznych związanych z wykorzystaniem wskaźników marketingowych (S1_K05 )
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu
60%=>Kolokwium: pytania zamknięte i otwarte - forma online, zadania – forma offline)
30%=>Projekt (praca w grupach max 3 osobowych)
10%=>Aktywność na zajęciach (ćwiczenia, studia przypadków
Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0-50 punktów – ocena 2
51-60 punktów – ocena 3
61-70 punktów – ocena 3,5
71-80 punktów – ocena 4
81-90 punktów – ocena 4,5
91-100 punktów – ocena 5
Literatura
Podstawowa pozycja:
Karasiewicz G. (2007). „Pomiar efektywności strategii marketingowych”, Problemy Zarządzania, Vol. 16, nr 2.
Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.
Literatura uzupełniająca:
Kozielski R. (red.) (2006). Wskaźnik marketingowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Bendle, N.T., Farris, P.W., Pfeifer, P.E., Reibestein, D.J. (2016). Marketing Metrics, Upper Saddle River: Pearson.
Best, R. (2013). Market-Based Management. Strategies for Growing Customer Value and Profitability, Upper Saddle River: Pearson.
Jeffery, M. (2015). Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer: Wydawnictwo Helion S.A.
Mazurek G. (red) (2018). E-marketing, Wydawnictwo Poltext, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: