Techniki kreowania produktów 2600-MSMdz1zitTKP
1. Rozwój nowych produktów i usług poprzez działalność badawczo-rozwojową i działalność innowacyjną
2. Techniki generowania pomysłów na nowe produkty – przykłady i praktyczne ćwiczenia
• Techniki kreatywne stymulujące indywidualne i zespołowe generowanie pomysłów
• Analiza morfologiczna
• TRIZ (Teoria rozwiązywania problemów wynalazczych) jako sposób tworzenia nowych produktów
• Kreatywne imitacje, benchmarking, odwrotna inżynieria (reverse engineering), analiza funkcjonalna i trimming
• Tworzenie innowacji miękkich (soft innovations), innowacji oszczędnych (frugal innovations), innowacji społecznych i eko-innowacji
3. Kreowanie produktów i różnicowanie produktów; znaczenie wzornictwa przemysłowego (design)
4. Zaangażowanie klientów w procesy projektowania produktów i usług
• Innowacje popytowe (UDI, user-driven innovations), living labs, crowd-sourcing
• Korzyści i ograniczenia badań użytkowników w projektowaniu produktów; badania sensoryczne i znaczenie wrażeń użytkownika
• Myślenie projektowe (design thinking)
5. Współpraca z partnerami dla innowacji
• Alianse strategiczne, model otwartych innowacji, transfer technologii
6. Sposoby organizacji procesów innowacyjnych w dużych przedsiębiorstwach, firmach typu start-up i ośrodkach naukowych
7. Indywidualny projekt – przygotowanie propozycji innowacyjnego produktu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca projektowa – przygotowanie propozycji innowacyjnego produktu poprzez praktyczne zastosowanie technik i narzędzi omawianych w trakcje zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
• Ingle, B. R (2015) Design thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Warszawa: Onepress
Literatura uzupełniająca:
• Baran, M., Ostrowska, A., Pander, W. (2012) Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
• Boratyński, J. (2016) Co to jest TRIZ? Kielce: TRIZ-Innowacje.pl
• Lubińska, M., Więcka, A. (2015) Jak wykorzystać design w biznesie. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
• Mann, D. (2010) Hands-on Systematic Innovation. Devon: IFR Press
• Marczewska, M. (2016) Źródła i mechanizmy powstawania ekoinnowacji w przedsiębiorstwach dostawcach technologii środowiskowych. Warszawa: Difin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: