Modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych 2600-MSMdz1zitMBPT
1. Przedsiębiorstwa technologiczne: technologie, innowacje i ich typy; start-up, spin-off i spin-out; korporacje – wrogowie czy przyjaciele?
2. Studia przypadków – modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych: przedsiębiorstwa z branży software/media, z branży life sciences, z branż przemysłowych i z branży rolniczej.
3. Projektowanie modeli biznesu przedsiębiorstw technologicznych: pojęcie modelu biznesu i jego komponentów, przegląd typów (form) modeli biznesu, tworzenie modeli biznesu – wybrane narzędzia (design thinking, corporate foresight i roadmapping, business model canvas, business model navigator).
4. Główni interesariusze przedsiębiorstw technologicznych: wynalazcy i twórcy (pomysłodawcy), pracownicy oraz zarządzający – menedżerowie i interim-menedżerowie, inwestorzy, doradcy biznesowi.
5. Prawno-ekonomiczne aspekty związane z działaniem przedsiębiorstw technologicznych: ochrona własności intelektualnej, tajemnica przedsiębiorstwa a konkurenci, tajemnica przedsiębiorstwa a pracownicy.
6. Finansowanie przedsiębiorstw technologicznych: pojęcia doliny śmierci i luki finansowej, finansowanie prywatne: giełda i New Connect, crowdfunding, aniołowie biznesu i fundusze VC, współfinansowanie publiczne, zamówienia publiczne jako (zamówienia przedkomercyjne, partnerstwa innowacyjne, zamówienia publiczne dla innowacji).
7. Rola instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu przedsiębiorstw technologicznych: inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii i spółki celowe, parki naukowe i naukowo-technologiczne, ośrodki innowacji i platformy internetowe.
8. Studia przypadków innowacyjnych przedsiębiorstw technologicznych w branży finansowej (bankowość, ubezpieczenia), informatycznej, prawniczej edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię oraz podstawowe mechanizmy i modele teoretyczne w zakresie zarządzania innowacjami w tym wyjaśnia praktyczną przydatność modeli biznesowych przedsiębiorstw technologicznych (K_W01)
• Zna i rozumie podstawowe zasady przedsiębiorczości związane z inicjowaniem i rozwojem przedsięwzięć innowacyjnych (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię zarządzania i zarządzania do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z modelami biznesowymi, w tym przeprowadzić metodą design thinking ewolucję pomysłu na projekt oraz zdefiniować cele i wymagania w projekcie (K¬_U01)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych problemów związanych z modelami biznesowymi, w tym przeprowadzić analizę interesariuszy projektu, stworzyć kanwę modelu biznesowego, przeprowadzić analizę ryzyk (K_U03)
• Potrafi planować, organizować i kierować pracą zespołową związaną z modelami biznesowymi (K_U05)
• Potrafi rozwijać zdobyte kwalifikacje w zakresie modeli biznesowych oraz wspierać innych w tym zakresie (K_U06)
W zakresie kompetencji społecznych:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z modelami biznesowymi (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych w procesie planowania i realizacji przedsięwzięć innowacyjnych (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy weryfikowane będę podczas dyskusji na zajęciach i pisemnego kolokwium.
Efekty w zakresie umiejętności będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań (indywidualnych i grupowych) wykonywanych przez uczestników podczas zajęć.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych weryfikowane będę podczas dyskusji na zajęciach i pisemnego kolokwium.
Zadania projektowe indywidualne i grupowe 50%
Końcowe zaliczenie pisemne – kolokwium 50%
Obecność obowiązkowa
Punktacja:
0 - 55% 2
pow 55% - 64% 3
pow 64% - 73% 3,5
pow 73% - 82% 4
pow 82% - 91% 4,5
pow 91% - 100% 5
Literatura
Lektura obowiązkowa:
• Materiały do zajęć, w tym prezentacje i studia przypadków dostępne w formie elektronicznej na stronie internetowej kursu
Książki:
• Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
• Gassmann, O., Frankenberger, K., Csik, M. (2013). The St. Gallen business model navigator.
• Johnson, M.W. (2010). Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Boston: Harvard Business School Publishing.
• Cieślik J. (2010). Przedsiębiorczość dla Ambitnych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
• Jasiński A.H. (2006). Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Warszawa: Difin.
• Klincewicz K. (2010). Zarządzanie technologiami. Przypadek niebieskiego lasera. Warszawa: Wyd. naukowe Wydziału Zarządzania UW
• Klincewicz K. (2012). Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Warszawa: Wyd. naukowe Wydziału Zarządzania UW
• Zucker M. (2015). Igrzyska talentów w dolinie krzemowej. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: