Zarządzanie start-up’ami 2600-MSMdz1pzsZS
Zarządzanie start-up’ami to zaawansowany kurs praktyczny, podczas którego studenci rozwijają i walidują własne koncepcje biznesowe pod opieką prowadzącego pełniącego rolę menedżera inkubacji pomysłu biznesowego. Zajęcia odbywają się w formie konwersatorium, uzupełnionego o krótkie wykłady, studia przypadków oraz warsztaty grupowe z konsultacjami.
Studenci poznają kluczowe zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości startupowej, w tym m. in.:
— Dobór i prowadzenie eksperymentów rynkowych, takich jak MVP (Minimum Viable Product), MLP, MMP, MAP, prototypowanie oraz PoC (Proof of Concept).
—Narzędzia i metody Design Thinking pozwalające diagnozować potrzeby użytkowników oraz identyfikować realne problemy rynkowe.
— Metody szacowania wielkości i potencjału rynku w podejściu bottom-up oraz top-down (TAM, SAM, SOM).
— Growth hacking i viral marketing, czyli metody i techniki szybkiego oraz efektywnego zwiększania skali działalności startupu.
—Zarządzanie finansami start-upu, miary sukcesu i metody oceny postępów oraz skuteczności działania startupu na różnych etapach jego rozwoju (CAC, CLV, ROI, churn rate, cashflow, burn rate, runway, adoption rate, ARR/MRR, BEP)
— Budowanie zespołu założycielskiego, tworzenie umów założycielskich (founders agreement) oraz dzielenie się udziałami przy użyciu modelu Slicing Pie.
— Pitch deck, elevator pitch, storytelling, czyli skuteczne prezentowanie startupu inwestorom, klientom i partnerom biznesowym.
Dodatkowo, prowadzący będzie wprowadzał tematy dostosowane do potrzeb poszczególnych grup i rozwijanych przez nie pomysłów biznesowych.
Uczestnictwo w kursie wymaga wcześniejszego opanowania podstaw przedsiębiorczości w ramach zajęć o charakterze propedeutycznym.
W ramach zaliczenia studenci realizują zadania grupowe, których celem jest praktyczny rozwój i weryfikacja wybranej koncepcji biznesowej. Kurs kończy się projektem grupowym, polegającym na przeprowadzeniu eksperymentu rynkowego lub praktycznej weryfikacji opracowanego pomysłu biznesowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
S5_W01 Absolwent zna i rozumie pogłębioną terminologię dotyczącą przedsiębiorczości i zarządzania start-up’ami w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne).
S5_W02 Absolwent zna i rozumie w sposób pogłębiony metody, procedury i praktyki efektywnego zarządzania start-up’ami i związane z przedsiębiorczością w stopniu pogłębionym.
S5_W03 Absolwent zna i rozumie w sposób pogłębiony teorie i modele ekonomiczne odnoszące się do zarządzania start-up’ami i przedsiębiorczości.
S5_W07 Absolwent zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w wymiarze krajowym i globalnym.
S5_U01 Absolwent potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z zarządzaniem start-up’ami i przedsiębiorczością.
S5_U02 Absolwent potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na zarządzanie start-up’ami i przedsiębiorczość.
S5_U03 Absolwent potrafi przystosowywać istniejące metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz stosować właściwy dobór źródeł do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym organizacji.
S5_U04 Absolwent potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi w obszarze zarządzania start-up’ami i przedsiębiorczością.
S5_U05 Absolwent potrafi proponować rozwiązania zadań osadzonych w nieprzewidywalnych warunkach w obszarze zarządzania start-up’ami i przedsiębiorczością.
S5_U07 Absolwent potrafi kierować i podejmować wiodącą rolę w działaniach zespołów oraz współpracować w jego ramach.
S5_K03 Absolwent jest gotów do inicjowania działalności przynoszącej korzyść społeczności, społeczeństwu lub środowisku, a także do inicjowania działań na rzecz dobra wspólnego.
S5_K04 Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
— Metody oceniania:
1. Realizacja zadań grupowych podczas i pomiędzy zajęciami, mających na celu rozwój i walidację wybranego pomysłu biznesowego. Zadania będą tożsame dla każdej grupy.
2. Końcowy projekt grupowy o charakterze eksperymentu rynkowego lub weryfikacji praktycznej pomysłu biznesowego o innym charakterze. Każda grupa będzie indywidualnie ustalała zakres i cel projektu z prowadzącym w połowie cyklu dydaktycznego.
— Nakład pracy:
Pomiędzy każdymi zajęciami (2 godziny dydaktyczne) przewidziano około 6 godzin samodzielnej pracy każdego członka zespołu nad realizacją grupowego projektu zaliczeniowego.
— Kryteria oceniania:
Poszczególne zadania są oceniane pod kątem zaangażowania, samodzielności oraz odwagi w myśleniu i działaniu. Nie są one punktowane ani oceniane stopniami – ich poprawne wykonanie skutkuje ich zaliczeniem.
W trakcie cyklu dydaktycznego możliwe jest poprawianie zadań w sposób iteracyjny zgodnie ze wskazówkami prowadzącego.
— Skala ocen:
100% – 5!
90% – 5
80% – 4,5
70% – 4
60% – 3,5
50% – 3
40% lub mniej – 2
— Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieobecności niewymagające usprawiedliwienia.
Literatura
Bland, D. J., & Osterwalder, A. (2019). Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation (1st edition). Wiley.
Croll, A., & Yoskovitz, B. (2013). Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster (1st edition). O’Reilly Media.
Doerr, J. (2018). Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs. Penguin.
Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods (1st edition). Wiley.
Maurya, A. (2012). Running Lean. O’Reilly.
Moyer, M. (2013). Slicing Pie: Funding Your Company Without Funds. Lake Shark.
Thiel, P. A., & Masters, B. (2014). Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future (First edition). Crown Business.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: