Zarządzanie procesami 2600-MSMdz1ZPR
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ideą zarządzania procesami - jednego z najpopularniejszych obecnie podejść do organizowania pracy przedsiębiorstwa. Studenci uzyskują wiedzę o cechach wyróżniających tej perspektywy, jej przewagach nad podejściem hierarchicznym oraz szczegółowych narzędziach służących wdrażaniu zarządzania procesowego. Omówione także zostają specyficzne wyzwania związane z wprowadzeniem zarządzania procesowego w organizacjach nie zajmujących się produkcją.
Przedmiot przybliża studentom najważniejsze informacje dotyczące zarządzania procesowego, obecnie jednego z najpopularniejszych podejść do zarządzania przedsiębiorstwami i organizacjami publicznymi. W szczególności studenci zapoznają się z genezą podejścia, jej cechami szczególnymi oraz specyficznymi metodami i technikami zarządzania.
1. Geneza podejścia procesowego
2. Procedura zarządzania procesami
3. Korzyści wynikające z zarządzania procesami
4. Pięć warunków sprawnego procesu
5. Kompetencje organizacyjne wymagane w zarządzaniu procesowym
6. Zasady BPM
7. Enterprise Process Model i Capability Maturity Model
8. Krytyczne elementy BPM
9. Social networking i Enterprise 2.0 jako narzędzia wspomagające doskonalenie procesów
10. Optymalizacja procesów a nieprzewidziane zdarzenia
11. Zarządzanie procesami a pracownicy wiedzy
12. Six Sigma – geneza podejścia
13. Six Sigma a tradycyjne podejście do jakości
14. Procedury DMAIC/DMADV/DFSS
15. Role w Six Sigma + Lean
16. Narzędzia Six Sigma + Lean: Define (SIPOC, CVC, CTQ, CTB, Kano Model, Analiza interesariuszy)
17. Narzędzia Six Sigma + Lean: Measure (macierz miar, Data Source Analysis, Data Type Analysis, diagram Pareto, histogram, karta procesu, DPMO)
18. Narzędzia Six Sigma + Lean: Analyze (diagram przyczynowo-skutkowy, diagram basenowy, diagram spaghetti,7 types of waste, DOE)
19. Narzędzia Six Sigma + Lean: Improve (TOC, 5S, Poka Yoke, odwrotna burza mózgów, SCAMPER)
20. Narzędzia Six Sigma + Lean: Control
Całkowita liczba godzin – nakład pracy studenta (4 ECTS – 120 godz. (staconarne), 102 (zaoczne))
Zajęcia (w tym zaliczenie i egzamin) – 45 godz. (stacjonarne), 27 godz. (zaoczne)
Czytanie literatury na zajęcia – 15 godz.
Opracowanie prac pisemnych i studiów przypadku – 15 godz.
Przygotowanie projektu (praca zespołowa) – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu – 30 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości, a w szczególności w zakresie zarządzania procesami.
K_W02 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji, wykorzystuje teorię zarządzania do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi procesami w organizacji.
K_W05 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne i organizacyjne.
K_U01 Potrafi wykorzystać teorię zarządzania procesami do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi procesami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody.
K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne i organizacyjne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł.
K_U05 Potrafi planować, organizować i kierować pracą zespołową zgodnie z metodyką SixSigma.
K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie.
K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do koncepcji zarządzania procesami.
K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Studia przypadku 50%, kolokwium 50%
Formy zaliczenia online bądź stacjonarne
Literatura
Literatura podstawowa
Piotrowski, M. Procesy biznesowe w praktyce. OnePress: Gliwice
Literatura uzupełniająca
Hammer, M. Reinżynieria i jej następstwa. PWN: Warszawa
Eckes, G. Rewolucja Six Sigma. MT Biznes
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: