Zarządzanie projektami 2600-MSMdz1ZP
Wykład (dla obu trybów studiów) : :
• Charakterystyka zarządzania projektami
• Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu zarządzania projektami
• Tworzenie i uruchamianie projektu
• Kontrola i koordynacja przygotowania i uruchomienia projektu,
• Organizacyjno - instytucjonalne problemy zarządzania projektami
• Realizacja projektu - metodyki wdrożeniowe
• charakterystyka metodyk tradycyjnych i zwinnych
• Prince 2 jako przykład metodyki tradycyjnej
• SCRUM jako przykład metodyki zwinnej
• Zarządzanie zespołem w realizacji projektu
• dobór uczestników zespołu projektowego
• techniki selekcji i wyboru
• struktury organizacyjne zespołu projektowego
• Specyfika personalnych aspektów zarządzania projektami
• wymagania stawiane członkom zespołu projektowego
• wybór lidera / kierownika projektu
• wybór członków zespołu projektowego
• Komunikacja w zespole projektowym,
• Problemy w zespole projektowym i ich rozwiązywanie,
• Ryzyko w projekcie oraz podstawowe zagrożenia dla realizacji projektu,
• Bariery występujące w realizacji projektu
• Realizacja projektu wdrożeniowego na praktycznym przykładzie wdrożenia systemu informatycznego
Ćwiczenia – dla studiów stacjonarnych :
• Zasady pracy w programem Microsoft Project 2013,
• interfejs użytkownika
• widoki projektu
• określanie parametrów wyświetlania
• definiowanie parametrów projektu oraz zapisu projektu do pliku
• Zarządzanie zadaniami,
• dodawanie, usuwanie i modyfikacja zadań
• określanie typów zadań oraz czasu ich trwania
• określanie hierarchii zadań
• definiowanie relacji między zadaniami
• określanie ograniczeń dla zadań
• Zarządzenie zasobami
• dodawanie, usuwanie i modyfikacja zasobów
• definiowanie zasobów
• określanie typu rezerwacji zasobów
• definiowanie dostępności zasobów w czasie
• definiowanie stawek dla zasobów
• Przydzielanie zasobów do zadań,
• sposoby przydzielania zasobów do zadań
• określanie pracochłonności zadań
• określanie typów zadań ze względu na pracochłonność
• Kalendarze - definiowanie czasu pracy w projekcie
• rodzaje kalendarzy
• hierarchia kalendarzy
• definiowanie kalendarza dla projektu
• definiowanie kalendarza dla zadania
• definiowanie kalendarza dla zasobu
• Zarządzenie kosztami projektu
• typy kosztów
• określanie kosztów zadań
• określanie kosztów zasobów
• określanie kosztów stałych
• określanie kosztów sumarycznych i kosztów całkowitych
• rozkład kosztów w czasie – przeglądanie z perspektywy zadań
• rozkład kosztów w czasie – przeglądanie z perspektywy zasobów
• Optymalizacja projektu
• identyfikacja przeciążenia zasobów,
• metody eliminacji przeciążenia zasobów,
• identyfikacja konfliktu przydziału zasobów
• usuwanie konfliktu zasobów
• śledzenie projektu na ścieżce krytycznej
• Realizacja projektu
• pojęcie planu bazowego – zadania
• definiowanie planu bazowego
• definiowanie planów pośrednich
• wprowadzanie wartości rzeczywistych
• śledzenie wartości rzeczywistych
• określanie różnic w postępie prac w odniesieniu do planu bazowego
• wizualizacja postępu prac na „liniach postępu”
• Analiza odchyleń i raporty
• przesłanki analizy odchyleń w projekcie
• odchylenia terminów wykonania zadań
• odchylania kosztów dla zadań
• odchylenia kosztów dla zasobów
• odchylenia pracy dla zadań
• odchylania pracy dla zasobów
• Przygotowanie raportów tabelarycznych
• Przygotowanie raportów w formie wykresów
Konwersatorium (dla zaocznych)
• Wprowadzenie do zarządzania zmianą w projekcie
• Charakterystyka przesłanek wprowadzania zmiany
• Osiąganie gotowości do zmiany
• Działania na rzecz zmiany
• Wdrażanie zmiany w projekcie -
• Strategie wdrażania zmian
• Problemy w zespole projektowym i ich rozwiązywanie,
• Czynnik ludzki w projektach
• Etapy reakcji na wprowadzaną zmianę
• Opór wobec zmian - identyfikacja
• Metody przezwyciężania oporu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• stosuje podstawowe pojęcia, definicje oraz procesy związane z zarządzaniem projektami, w tym cykl życia projektu, kontrolę, oraz koordynację etapów przygotowania i realizacji (K_W01)
• porównuje tradycyjne i zwinne metodyki zarządzania projektami, takie jak PRINCE2 i SCRUM w celu określenia ich przydatności w zależności od specyfiki projektu i zespołu oraz sprawnego zarządzania przebiegiem prac opisanych projektem (K_W02)
• wymienia podstawowe techniki minimalizacji ryzyka w celu zapewnienia skutecznej realizacji projektu uwzględniając specyficzne wyzwania organizacyjne i instytucjonalne wynikające z różnych form przedsiębiorczości (K_W05)
W zakresie umiejętności :
• przygotowuje projekt umożliwiający zarządzanie zasobami, optymalizację kosztów oraz śledzenie postępu prac (K_U01)
• stosuje Microsoft Project 2013 do optymalizowania procesów, zarządzania zadaniami, zasobami, kosztami oraz analizowania odchyleń od planów w sposób umożliwiający sprawne podejmowanie decyzji i wdrażanie rozwiązań w organizacji (K_U03).
• dostosowuje przygotowane narzędzie do dynamicznie zmieniających się warunków projektu i specyficznych wymagań organizacyjnych (K_U05)
• opracowuje projekt w zespole, uczestnicząc zarówno w fazie planowania, organizowania pracy jak i jej monitorowania (K_U08)
• korzysta z nabytej wiedzy do samodzielnego rozwoju kompetencji projektowych, w tym obserwacji i oceny własnych postępów (K_U09)
W zakresie kompetencji społecznych :
• uznaje pozytywną rolę planowania przedsięwzięć projektowych w kontekście podejmowania decyzji przyczyniających się do efektywności organizacji i rozwoju projektów w skali krajowej i globalnej (K_K04)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się zostaną zweryfikowane w postaci grupowego projektu zaliczeniowego przygotowanego na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładzie i ćwiczeniach dotyczącego konkretnego przypadku. Założenia i wymagania projektu zostaną udostępnione na platformie kampus, za pośrednictwem której zostaną również przesłane wykonanie projekty. Projekty zostaną wykonane przy zastosowaniu MS Project 2013.
Łącznie podczas testu będzie można zdobyć 100 punktów,
których liczba będzie określała końcową ocenę:
0 - 49 punktów – ocena 2
51 - 60 punktów – ocena 3
61 - 70 punktów – ocena 3,5
71 - 80 punktów – ocena 4
81 - 90 punktów – ocena 4,5
91 – 100 punktów – ocena 5
Literatura
Wykład:
1. Trocki M. (red.) Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa, 2012,
2. Lock D.: Podstawy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2003,
3. Szyjewski Z.: Zarządzanie projektami informatycznymi, Warszawa, Placet, 2004,
4. Meredith J. R.; Mantel S. J.: Project Management: A Managerial Approach, Wiley and Sons Inc., USA, 2009,
5. Kerzner H. Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 7th Edition, J. Wiley and Sons Inc., USA, 2001
6. Chmielarz W., Zarządzanie projektami @ rozwój systemów informatycznych zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, 2013 (e-book)
7. Kisielnicki J., Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
Ćwiczenia (dla studiów stacjonarnych):
1. Wilczewski S., MS Project 2013 i MS Project Server 2013, Helion, 2014
2. Scott Daley, Project 2013. Opanuj każdy projekt Outlet, Helion, 2014
3. Biafore B.,Microsoft Project 2013: The Missing Manual, O'Reilly Media, 2013.
4. Carl Chatfield, Timothy Johnson, Microsoft Project 2013. Krok po kroku, Microsoft Press, 2020 (e-book)
Konwersatorium (dla studiów zaocznych) :
1. Kurtyka M., Roth G., Zarządzanie zmianą, CeDeWu, Warszawa 2019
2. Puczyński P., Zarządzanie zmianą, Onepress, Warszawa, 2018
3. Kisielnicki J., Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: