Metody badania organizacji 2600-MSMdz1MBO
1. Podejście naukowe a inne sposoby poznawania i opisywania rzeczywistości organizacyjnej.
2. Podstawy metodologii badań organizacji
• strategie indukcyjne i dedukcyjne,
• badania ilościowe i jakościowe,
• podejście idiograficzne i nomotetyczne.
3. Podejścia i perspektywy w badaniach organizacji
4. Projektowanie badań
• Podstawowe etapy badania organizacji
• Zasady formułowania celu badania i szczegółowych problemów badawczych.
• Zasady formułowania hipotez badawczych.
• Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych
5. Podstawowe metody badawcze
• Eksperyment
• Badania terenowe (obserwacje, wywiady)
• Sondażowe badania ilościowe
• Analiza treści
• Analiza wtórna (big data)
6. Podstawy analizy danych jakościowych i ilościowych
7. Raportowanie wyników badań
• Zasady sporządzania raportu z badań: struktura raportu, zasady cytowania źródeł.
• Jak czytać wyniki badań naukowych i oceniać ich wiarygodność
• Typowe błędy w badaniach organizacji.
8. Zasady sporządzania przeglądu literatury tematu zgodnie z metodą Systematic Literature Review (SLR).
Całkowita liczba godzin – nakład pracy studenta (3 ECTS – 75 godz.)
Zajęcia (w tym zaliczenie i egzamin) – 30 godz.
Czytanie literatury na zajęcia – 15 godz.
Opracowanie prac pisemnych i studiów przypadku – 15 godz.
Przygotowanie projektu (praca zespołowa) – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu – 30 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01
Zna i rozumie terminologię metodyki badań naukowych organizacji
K_W02
Zna i rozumie rolę i miejsce metodyki badań w procesie badawczym
Zna i rozumie decyzje dotyczące wyboru metod badawczych
Zna i rozumie decyzje dotyczące przygotowywania badania naukowego w dziedzinie nauk o zarządzaniu i jakości, wyboru technik zbierania i analizy danych, przygotowywania przeglądu literatury, sporządzania raportu z badań.
K_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę o metodach badawczych do zaplanowania i realizacji badania naukowego.
K_U02
Potrafi scharakteryzować najważniejsze paradygmaty i metody badawcze, zna ich silne i słabe strony.
K_U03
Potrafi samodzielnie przeprowadzić kwerendę, analizę i syntezę literatury tematu
K_K01
Gotów jest do oceny i krytycznej analizy opublikowanych badań naukowych, uwzględniając ich trafność wewnętrzną, zewnętrzną, konstruktów i inferencji statystycznej.
Kryteria oceniania
kolokwium końcowe, aktywność na platformie e-learningowej
Literatura
Literatura podstawowa
Czakon, W. (red.) (2013), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Warszawa: Wolters Kluwer.
Pozycje uzupełniające
D. Jemielniak (red.) (2012), Badania jakościowe, tom 1: Podejścia i teorie. Warszawa: PWN.
M. Ciesielska & D. Jemielniak (Eds.) (2018), Qualitative Methodologies in Organization Studies. London: Palgrave Macmillan
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: