Etyka w biznesie 2600-MSMdz1EB
Kurs „Etyka w biznesie” zapewnia interdyscyplinarne spojrzenie na zagadnienia etyczne w zarządzaniu, łącząc podstawy filozofii z praktyką biznesową. Jego celem jest rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i analizy etycznej w procesie podejmowania decyzji biznesowych oraz podkreślenie znaczenia odpowiedzialnego i zrównoważonego podejścia do zarządzania.
Program kursu obejmuje zarówno teoretyczne podstawy etyki biznesu, jak i ich praktyczne zastosowania w organizacjach. Osoby studiujące zapoznają się z pojęciami etyki opisowej i normatywnej oraz różnorodnymi podejściami do etyki w biznesie, w tym kognitywizmem i nonkognitywizmem, utylitaryzmem, kantyzmem i relatywizmem. Szczególny nacisk będzie położony na relacje między wolnym rynkiem a sprawiedliwością, osiąganiem zysku a etyką kapitalizmu, a także etycznym podejściem do zarządzania.
Kurs obejmuje również praktyczne aspekty etyki w biznesie, takie jak kodeksy etyczne, programy antykorupcyjne, czy etyczne inwestowanie. W ramach cyklu siedmiu wykładów będą analizowane zarówno aspekty środowiskowe etycznego zarządzania, w postaci wpływu zrównoważonego rozwoju i ekologii na strategie i działania w biznesie, jak również społeczne – w postaci sposobów przeciwdziałania problemom takim jak korupcja, mobbing, czy dyskryminacja w miejscu pracy.
1. Wprowadzenie do etyki w biznesie
Kurs rozpoczyna się od omówienia podstawowych zagadnień związanych z etyką w biznesie i jej miejscem w zarządzaniu. Studenci zapoznają się z relacją między etyką, filozofią i biznesem oraz rozróżnieniem między etyką deskryptywną a preskryptywną. Moduł obejmuje również zagadnienia dotyczące moralności, osądu moralnego oraz różnych teorii moralności, takich jak kognitywizm, nonkognitywizm, konsekwencjalizm i nonkonsekwencjalizm. Przedstawione także będą relacje między etyką a religią oraz wybrane nurty etyczne, w tym utylitaryzm, kantyzm i relatywizm etyczny.
2. Rynek, biznes i sprawiedliwość
Moduł koncentruje się na analizie relacji między etyką a zyskiem oraz etycznych aspektach gospodarowania. Studenci zapoznają się z teorią sprawiedliwości Johna Rawlsa, podejściem Miltona Friedmana oraz teorią interesariuszy R.E. Freemana. W module omówione zostaną również różne wizje kapitalizmu w kontekście etycznym, w tym wizja unitariańska, separatystyczna i integracyjna. Dodatkowo, poruszone zostaną kwestie praw pracowniczych, mobbingu i dyskryminacji, a także ochrony środowiska naturalnego jako elementu odpowiedzialnego zarządzania.
3. Dobre praktyki, kodeksy i programy etyczne
Moduł koncentruje się na systemach wartości w organizacjach oraz roli kodeksów etycznych w kształtowaniu odpowiedzialnego biznesu. Studenci poznają różne rodzaje kodeksów, ich strukturę i treść oraz proces projektowania i wdrażania programów etycznych w firmach. Omawiane będą także zagadnienia dotyczące wartości i ich systemów w organizacjach, a także znaczenie raportowania niefinansowego w kontekście transparentności i odpowiedzialności biznesu.
4. Globalizacja i zrównoważony rozwój w kontekście etycznym
Ten moduł dotyczy wpływu globalizacji i zrównoważonego rozwoju na etykę biznesu. Omawiane są zagadnienia związane z etyką ekologiczną, w tym ekoetyka, ekologia i ochrona środowiska, ekologia głęboka Arne Naessa, humanizm ekologiczny Henryka Skolimowskiego oraz ekologia społeczna Floriana Znanieckiego. Studenci analizują konsekwencje globalizacji dla wyzwań etycznych w biznesie, pojęcie zrównoważonego rozwoju, ekonomię cyrkularną oraz świadomość ekologiczną i społeczną.
5. Rynki finansowe a etyka
W tym module osoby studiujące poznają etyczne aspekty inwestowania oraz rozwój koncepcji społecznie odpowiedzialnych inwestycji (SRI). Przedmiot obejmuje analizę czynników ESG (Environmental, Social, Governance), zielone inwestowanie oraz inwestycje oparte na systemach religijnych. Studenci zapoznają się także z funkcjonowaniem społecznie odpowiedzialnych indeksów giełdowych.
6. Społeczna nieodpowiedzialność biznesu i whistleblowing
Moduł omawia zjawisko społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz jego przeciwieństwo – społeczną nieodpowiedzialność biznesu. Studenci analizują przykłady nieetycznych działań w biznesie, w tym zatrudnianie nieletnich, niewolnictwo XXI wieku oraz naruszenia praw pracowniczych. Istotnym zagadnieniem w module jest whistleblowing – rola sygnalistów w ujawnianiu nieprawidłowości i korupcji w organizacjach.
7. Korupcja a zarządzanie przez wartości
Ostatni moduł kursu poświęcony jest problematyce korupcji i nadużyć finansowych w biznesie. Studenci poznają mechanizmy korupcyjne, programy antykorupcyjne oraz trudności w procedurach przetargowych. Omawiane są również piramidy finansowe oraz kwestie prania pieniędzy, w tym schematy przeciwdziałania oraz działania organizacji nadzorujących, takich jak ONZ, UE czy Financial Action Task Force. Na zakończenie studenci zapoznają się z koncepcją zarządzania przez wartości i wyzwaniami budowania odpowiedzialnej kultury organizacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoba studiująca:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie etyki w biznesie (K_W01)
• Zna i rozumie zasady i praktyki dotyczące odpowiedzialnej działalności biznesowej dla różnych typów organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe ramy zrównoważonego rozwoju (K_W03)
• Zna i rozumie regulacje dotyczące funkcjonowania organizacji w zakresie etycznym (K_W04).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska biznesowe, społeczne i zarządcze oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji w odniesieniu do etyki w biznesie (K_W05).
• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w kontekście etycznym(K_W06).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię etyki do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K-_U01).
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji w zakresie etyki w biznesie (K_U02).
W zakresie kompetencji:
• Gotowa jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością gospodarczą (K_K01).
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
– Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru (100% oceny)
– Do egzaminu mogą przystąpić osoby zapisane na kurs.
– Minimalna liczba punktów z egzaminu – 60 punktów (60%).
Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0 – 60 punktów (0 – 60%) ocena 2.0
61 – 67 punktów (61 – 67%) ocena 3.0
68 – 75 punktów (68 – 75%) ocena 3.5
76 – 85 punktów (76 – 85%) ocena 4.0
86 – 95punktów (86 – 95%) ocena 4.5
96 – 100 punktów (96 – 100%) ocena 5.0
Literatura
Podstawowa pozycja:
A. Crane, D. Matten. (2013). Business Ethics, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Lektury uzupełniające:
K. Łudzińska. (2024). Od społecznej odpowiedzialności do ESG w zarządzaniu. Wybrane aspekty. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania UW.
R. M. Robinson.(2024). Business Ethics: Kant, Virtue, and the Nexus of Duty Foundations and Case Studies, 2nd Edition. Fredonia, NY, USA: Springer
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: