Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa 2600-MSFRz2rkdiOKWP
1. Definicje wartości przedsiębiorstwa. Istota i ewolucja koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa - (SVC - Shareholder Value Creation) i (VBM - Value Based Management)
2. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa. Finansowe czynniki tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa (wolne przepływy pieniężne, struktura i koszt kapitału, stopa wzrostu i jej szacowanie na podstawie danych historycznych i wyników analizy fundamentalnej, stopa wzrostu zrównoważonego)
3. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa (księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego, rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością)
4. Wybrane strategie wzrostu wartości (fuzje, przejęcia, wspólne przedsięwzięcia, strategiczne alianse, wykup akcji, wykup lewarowany)
5. Zakres i metody wyceny przedsiębiorstw (uniwersalne zasady oraz funkcje wyceny, źródła informacji dla potrzeb wyceny, klasyfikacja metod wyceny)
6. Majątkowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - rodzaje metod, zalety i wady, zakres stosowania
7. Dochodowe metody wyceny przedsiębiorstwa - (metoda zdyskontowanych zysków, metoda zdyskontowanych dywidend, metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF), metoda skorygowanej wartości bieżącej (APV).
8. Metody porównań rynkowych (zastosowanie metod mnożnikowych)
9. Teoria opcji realnych w wycenie i zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent:
• Zna i rozumie w sposób pogłębiony terminologię dotyczącą rynku kapitałowego i doradztwa inwestycyjnego w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne). (S5_W01)
• Zna i rozumie w sposób pogłębiony zasady, procedury i praktyki dotyczące rynku kapitałowego i doradztwa inwestycyjnego. (S5_W02)
• Zna i rozumie w sposób pogłębiony teorie i modele ekonomiczne odnoszące się do rynku kapitałowego i doradztwa inwestycyjnego. (S5_W03)
• Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na rynek kapitałowy i doradztwo inwestycyjne (S5_W05)
Umiejętności: absolwent potrafi:
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z rynkiem kapitałowym i doradztwem inwestycyjnym, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody. (S5_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne oraz ich wpływ na rynek kapitałowy i doradztwo inwestycyjne, stosując właściwy dobór źródeł (S5_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z rynkiem kapitałowym i doradztwem inwestycyjnym oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (S5_U03)
• Posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (S5_U05).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z rynkiem kapitałowym i doradztwem inwestycyjnym (S5_K01)
Kryteria oceniania
• Prace domowe – modele excelowe - 20%, tj. 20 pkt.
• Pisemny testowy egzamin końcowy (w przypadku odpowiedzi liczbowych wymagane załączenie kalkulacji) – w formie stacjonarnej - 80%, tj. 80 pkt.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Panfil M., Szablewski A.(red.) Wycena przedsiębiorstwa, Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011.
Literatura dodatkowa:
• Zarzecki D. Metody wyceny przedsiębiorstwa, FRR, Warszawa 1999.
• Dudycz T. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2006.
• Koller T., Goedhart M., Wessels D. Valuation.. Measuring and Managing the Value of Companies, Wiley 2020.
• Wybrane artykuły z “McKinsey on Finance” i “Journal of Applied Corporate Finance”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: