Strategia organizacji 2600-MSFRz2SO
Wykład
1. (problematyczna) Definicja strategii firmy
- ewolucja definicji strategii
- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji
- historia i kamienie milowe dyscypliny
- szkoły strategii: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobowa, prostych reguł
2. Model strategii krok po kroku
- konstruowanie strategii
- rola misji
- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary
- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu
- funkcjonalne programy działania
3. Nadawanie sensu otoczeniu i metody analizy otoczenia organizacji
- trendy
- scenariusze
- PEST
- Diament konkurencyjności
- Analiza interesariuszy
- 5 sił Portera
- Model GE
- Analiza grup strategicznych
4. Logika modelu biznesowego organizacji i diagnozy organizacji
- Teoria cyklu życia firmy. Diagnoza organizacji w różnych fazach życia
- Opcje wzrostu strategicznego
- Analiza sił i słabości / SWOT
- Zasoby i umiejętności
- Typy modeli biznesowych
- Łańcuch wartości
- Metody portfelowe
5. Przywództwo i odpowiedzialność. Pasja i dyscyplina strategii
- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii
- budowa hipotezy strategicznej – pasja i jej tworzywo
- podstawowe cechy strategii
- główne błędy popełniane w budowie strategii
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka:
w zakresie wiedzy:
• poprawnie posługuje się terminologią z zarządzania strategią w kontekście organizacji (K_W01)
• rozpoznaje definicje strategii firmy, ewolucję tej koncepcji oraz wyzwania związane z podejmowaniem decyzji strategicznych, z uwzględnieniem różnych szkół strategii i ich historycznego kontekstu (K_W02)
• rozpoznaje etapy budowania strategii firmy, w tym definiowanie misji, domeny strategicznej oraz wyznaczanie celów i priorytetów, z uwzględnieniem przewagi konkurencyjnej i programów działania (K_W02)
• rozróżnia metody analizy otoczenia organizacji, takie jak analiza PEST, 5 sił Portera, diament konkurencyjności, analiza interesariuszy i grup strategicznych (K_W02)
• rozróżnia kluczowe trendy i scenariusze strategiczne (K_W02)
• rozpoznaje kluczowe elementy modelu biznesowego organizacji, w tym cykl życia firmy, analizę SWOT, zasoby i umiejętności, opcje wzrostu strategicznego oraz różne typy modeli biznesowych (K_W02)
w zakresie umiejętności:
• diagnozuje problemy strategiczne związane z funkcjonowaniem organizacji oraz ich modelem biznesowym (K_U01)
• interpretuje wpływ procesów ekonomicznych i społecznych na strategie organizacji oraz ich znaczenie w podejmowaniu decyzji i alokacji zasobów. (K_U02)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia. Efekty uczenia z wykładu weryfikowane będą w trakcie egzaminu w formie testu.
Wykład:
- Test (100 %)
0-50% – ocena 2
51-60%– ocena 3
61-70 % – ocena 3,5
71-80 % – ocena 4
81-90 % – ocena 4,5
91-100 % – ocena 5
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Obłój: Strategia organizacji, PWE, 2014
Literatura dodatkowa:
K Obłój, Myśl strategicznie!, Poltex 2022
M. Ciszewska-Mlinaric, K. Obłój, A. Wąsowska: Strategia korporacji, Wolters Kluwer, 2015
K. Obłój: Pasja i dyscyplina strategii, Poltext 2013
R. Rumelt: Dobra strategia, zła strategia, 2015
R. Grant, Współczesna analiza strategii, KLUWER 2011
M.E. Porter: Porter o konkurencji, PWE, 2001
Czasopisma: Strategic Management Journal, Long Range Planning, Harvard Business Review
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: