Ocena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa 2600-MSFRz1zfpOKWP
1. Definicje wartości przedsiębiorstwa
2. Istota i ewolucja koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa - (Shareholder Value Creation) i (Value Based Management).
3. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa
4. Finansowe czynniki tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa (wolne przepływy pieniężne, struktura i koszt kapitału, stopa wzrostu i jej szacowanie na podstawie danych historycznych i wyników analizy fundamentalnej, stopa wzrostu zrównoważonego)
5. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa
(księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego, rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo, gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością)
6. Strategie wzrostu wartości (fuzje, przejęcia, wspólne przedsięwzięcia, strategiczne alianse, wykup akcji, wykup lewarowany)
7. Zakres i metody wyceny wartości przedsiębiorstw (uniwersalne zasady oraz funkcje wyceny, źródła informacji dla potrzeb wyceny, klasyfikacja metod wyceny)
8. Majątkowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - rodzaje metod, zalety i wady, zakres stosowania
9. Dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa - (metoda zdyskontowanych zysków, metoda zdyskontowanych dywidend, metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF), metoda skorygowanej wartości obecnej (APV))
10. Metody porównań rynkowych (zastosowanie metod mnożnikowych)
11. Teoria opcji realnych w wycenie wartości przedsiębiorstwa
12. Szczególne przypadki w wycenie (wycena w transakcjach fuzji i przejęć, wycena małych firmy, wycena firm młody, wycena firm zagrożonych upadłością)
13. Formułowanie strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Zaliczenie będzie oparte na:
- pisemnym egzaminie końcowym (pytania wielokrotnego wyboru i 2 zadania problemowe) oraz
- projekcie - praca grupowa (3-4 studentów).
Wpływ poszczególnych form zaliczenie będzie następujący:
egzamin końcowy – 80%
projekt – 20%projekt – 20%
Literatura
1. Panfil Marek, Szablewski Andrzej red. (2011), Wycena przedsiębiorstwa . Od teorii do praktyki., Wydawnictwo Poltext,
2. Szablewski Andrzej., Tuzimek Rafał. (2008), Wycena i zarządzanie wartością firmy. Poltext, Warszawa
3. Szczepankowski Piotr (2007), Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
4. Dudycz Tadeusz, (2005) Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5. Aswath Damodaran (2016), Damodaran on Valuation: Security Analysis for Investment and Corporate Finance, John Wiley & Sons,
6. Mario Massari, Gianfranco Gianfrate, Laura Zanetti, (2016) Corporate Valuation: Measuring the Value of Companies in Turbulent Times, John Wiley & Sons,
7. Jerald E. Pinto, Elaine Henry, Thomas R. Robinson, John D. Stowe (2015) Equity Asset Valuation, John Wiley & Sons,
8. McKinsey & Company Inc., Tim Koller, Marc Goedhart, David Wessels (2015), Measuring and Managing the Value of Companies, John Wiley & Sons,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: