Psychomanipulacje jako przykład wpływu społecznego 2600-MSFRz1PWSf
Wpływ społeczny a manipulacja – znaczenie pojęć, różnice i podobieństwa: definicje i źródła pojęć, historyczny rozwój
Koncepcje wpływu społecznego – wybrane opracowania i perspektywy badawcze, zestawienia, klasyfikacje i kryteria uporządkowania
Wpływ społeczny i manipulacja w biznesie (m.in. sprzedaż, reklama, negocjacje, motywacja perswazyjna, komunikaty w sytuacjach kryzysowych)
Wywieranie wpływu przez i na grupy (m.in. syndrom grupowego myślenia, konformizm, podejmowanie ról grupowych, propaganda)
Autoprezentacja, czyli wywieranie wrażenia na innych – manipulowanie własnym wizerunkiem (m.in. budowanie swojego autorytetu, podnoszenie wiarygodności i własnej atrakcyjności)
Patologiczne przejawy wpływu społecznego (m.in. mobbing, kultowość organizacji – przejawy sektowości w organizacjach gospodarczych)
Metody obrony przed manipulacją (m.in. poznanie swoich predyspozycji psychicznych, asertywność, rozpoznawanie zachowań manipulacyjnych)
Kulturowe uwarunkowania wpływu społecznego (m.in. różnice kulturowe w skuteczności technik wpływania na ludzi, kształtowanie kultury organizacyjnej przy pomocy technik wpływu)
Etyczny wymiar psychomanipulacji (m.in. etyka wobec manipulacji, wpływ społeczny na poglądy etyczne, kształtowanie postaw etycznych przy pomocy technik wpływu społecznego)
Szacowany nakład czasu pracy studenta służący do zaliczenia przedmiotu to obok 15 godzin wykładu ok. 7 godzin lektury i 3 godziny na napisanie eseju zaliczeniowego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład ma za zadanie uzbroić studentów w narzędzia pozwalające obronić się przed manipulacjami ze strony ludzi i organizacji, które cudzym kosztem przez stosowanie technik manipulacji, chcą w sposób nieetyczny uzyskać nieuprawnione korzyści.
Uczestniczenie w zajęciach pozwoli rozwinąć rozumienie mechanizmów rządzących społecznym zachowaniem ludzi.
Zajęcia kładą szczególny nacisk na kompetencje społeczne, np. umiejętność perswazji, motywowania, nawiązywania relacji, asertywność i in.
Ważnym atutem zajęć będzie sięganie do kontrowersyjnych zdarzeń społecznych i badań podejmujących próbę zidentyfikowania mechanizmów rządzących zachowaniem ludzi, społeczności i organizacji.
Potrafi sformułować przekaz pozwalający skutecznie wpływać w procesie komunikacji.
Rozpoznaje wpływ społeczny i odróżnia go od psychomanipulacji.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu będzie wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego eseju. Treścią pracy będzie opisanie osobiście zauważonego lub doświadczonego przykładu wpływu społecznego i odniesienie swoich obserwacji do wyników badań wpływu społecznego.
Oceniana będzie sprawność obserwacji, trafność wybranych przykładów i adekwatność odniesień do teorii.
Literatura
Literatura zalecana:
Abgrall J.-M. (2005) Sekty manipulacja psychologiczna, Gdańsk: GWP
Aronson E. (2009) Człowiek istota społeczna, Warszawa: PWN
Aronson E. (red.) (2001) Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa: PWN
Aronson E i Pratkanis A. (2003) Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Aronson E. i Wieczorkowska G. (b.d.) Kontrola naszych myśli i uczuć, Warszawa: Santorski & Co Wydawnictwo
Cialdini R. (2009) Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk: GWP
Doliński D. (2008) Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”
Taylor K. (2006) Pranie mózgu, Warszawa: Świat Książki
Witkowski T. (2000) Psychomanipulacje, Wrocław: Biblioteka Moderatora
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: