Finanse behawioralne 2600-MSFRdz2zfpFB
Szczegółowy zakres tematyczny przedmiotu został podzielony na następujące 14 zasadniczych części:
Wykład:
1. Klasyczna teoria finansów, a finanse behawioralne
2. Geneza finansów behawioralnych (szkoły)
3. Teoria perspektywy a uwarunkowania percepcji rzeczywistości
4. Decyzje w warunkach ryzyka i niepewności
5. Proces wspierania decyzji inwestycyjnych (social trading).
6. Wróżenie, a prognozowanie - analiza badań wpływu prognoz na rynek
7. Znaczenie zmienności i płynności
8. Identyfikacja czynników behawioralnych
9. Wybrane anomalie giełdowe
10. Informacja, a pojęcie szumu na rynkach finansowych
11. Inklinacje behawioralne - wprowadzenie
12. Inklinacje behawioralne inwestorów giełdowych
13. Indeksacja nastrojów giełdowych (np. Indeks strachu)
14. Wybrane modele finansów behawioralnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
K_W01
Zna i rozumie w sposób pogłębiony metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne), w szczególności dla obszaru zarządzania finansami i rachunkowości
K_W02
Zna i rozumie w sposób pogłębiony zasady, procedury i praktyki dotyczące zarządzania finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzania instytucjami finansowymi i strategii instytucji finansowych.
K_W03
Zna i rozumie w sposób pogłębiony stopniu teorie i modele ekonomiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki.
K_U01
Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z decyzjami finansowymi w organizacji i zarządzaniem instytucjami finansowymi, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody.
K_U03
Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z zarządzaniem finansami w organizacjach, rachunkowości, zarządzaniem instytucjami finansowymi i strategiami instytucji finansowych oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne.
W zakresie postaw:
Zna i rozumie:
K_K01
Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z zarządzaniem finansami w organizacjach, rachunkowością, zarządzaniem instytucjami finansowymi i strategami instytucji finansowych.
K_K03
Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas zajęć i na koniec podczas zaliczenia zajęć (testu).
Zaliczenie w formie pisemnej – test jednokrotnego wyboru.
Punktacja testu:
Punktacja: każda prawidłowa odpowiedź pytania z wariantami wyboru to jeden punkt;
10 pkt – dostateczny
11 – 12 pkt – dostateczny +
13 – 14 pkt – dobry
15 – 16 pkt – dobry +
17 pkt – bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Piotr Zielonka, Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych, CeDeWu, Warszawa 2011
2. Czerwonka, M. Gorlewski, B. (2012). Finanse behawioralne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
3. A. Szyszka, Finanse behawioralne: Nowe podejście do inwestowania na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009;
4. S. Buczek, Efektywność informacyjna rynków akcji. Teoria a rzeczywistość, SGH w Warszawie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
1. Dean Lundell, Sun Tzu – Sztuka Wojny dla graczy giełdowych i inwestorów, IFC Press, 1999
2. Nassim Nicholas Taleb, Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2020,
3. Szyszka, A. (2013). Behavioral Finance and Capital Markets. How Psychology Influences Investors and Corporations. New York: Palgrave Macmillan
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: