Wycena przedsiębiorstw 2600-MSFRdz2fprWP
1. Definicje wartości używane przy wycenach podmiotów gospodarczych oraz sytuacje (przesłanki) wymagające wyceny - wykład 2 godz.
2. Uniwersalne zasady oraz funkcje wyceny - wykład 1 godz.
3. Źródła informacji dla potrzeb wyceny oraz klasyfikacja metod wyceny - wykład 2 godz.
4. Majątkowe metody wyceny - rodzaje metod, konstrukcja, zalety i wady każdej z nich, zakres stosowania - konwersatorium 2 godz.
5. Dochodowe metody wyceny - rodzaje metod, konstrukcja, zalety i wady każdej z nich, zakres stosowania - konwersatorium 2 godz.
6. Mieszane, porównawcze, oparte o kreowanie wartości oraz uwzględniające opcje metody wyceny - rodzaje metod, konstrukcja, zalety i wady każdej z nich, zakres stosowania - konwersatorium 2 godz.
7. Szacowanie przepływów pieniężnych FCFF oraz FCFE dla potrzeb wyceny metodami dochodowymi i przykład wyceny metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych - ćwiczenia 4 godz.
8. Szacowanie kosztu kapitału własnego i obcego dla potrzeb wyceny metodami dochodowymi - ćwiczenia 4 godz.
9. Przykłady wyceny metodą EVA, MVA oraz uwzględniającą goodwill - ćwiczenia 4 godz.
10. Przesłanki kreowania wartości przedsiębiorstwa i podstawy zarządzania wartością - konwersatorium 5 godz.
11. Zaliczenie przedmiotu - pytania i zadania - 2 godz.
Zdobycie odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych wymaga - obok 30 godzin kontaktowych z wykładowcą - przynajmniej 30 godzin pracy własnej studenta, a zatem łączna liczba godzin, które należy poświecić na ten przedmiot wynosi 60
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- rozumie różne znaczenia pojęcia wartość przedsiębiorstwa, zna sytuacje wymagające wyceny, akty prawne mające zastosowanie w procesach wycen, zasady i funkcje wyceny, główne źródła informacji niezbędne w procesie wycen określonymi metodami oraz istotę poszczególnych, najczęściej wykorzystywanych w praktyce metod wyceny, a także podstawowe czynniki wpływające na wartość przedsiębiorstwa,
- potrafi sporządzić projekcje finansowe niezbędne w procesach wyceny metodami dochodowymi i opartymi o kreację wartości, dobrać stopę dyskontową do oszacowania bieżącej wartości dochodów będących przedmiotem wyceny oraz krytycznie oszacować otrzymane wyniki, a także zidentyfikować w konkretnych przypadkach czynniki podwyższające i obniżające wartość wycenianego przedsiębiorstwa i zarekomendować posunięcia zmierzające do wzrostu tej wartości
- rozumie etyczne i społeczne aspekty procesu wyceny i ich konsekwencje dla poziomu wartości wycenianych podmiotów
Kryteria oceniania
Kolokwium w trakcie zajęć, egzamin w sesji egzaminacyjnej oraz prezentacja grupowa; jednakowo punktowane; wszystkie formy mają za zadanie sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, zdobytych podczas ćwiczeń
Literatura
1. Copeland T., Koller T., Murrin J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-Press, Warszawa 1997
2. Pr. zbior. pod red.: Szablewskiego A. i Tuzimka R. Wycena i zarządzanie wartością firmy. Poltext, Warszawa 2005
3. (Red.) Szczęsny W., Finanse firmy, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2007
4. Szczepankowski, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: