Etyka w biznesie 2600-MSFRdz2EB
Wykłady:
1. Zakres i cel etyki biznesu:
- miejsce etyki biznesu w zarządzaniu,
- etyka – filozofia – biznes
- etyka deksryptywana/preskryptywna
- krytyczna analiza etyczna
- postępowanie badawcze w etyce biznesu
- moralność, osąd moralny.
- teorie moralności: kognitywizm, nonkognitywizm, konsekwencjalizm, nonkonsekwencjalizm,
- etyki religijne,
- utylitaryzm, kantyzm, relatywizm etyczny
2. Rynek, biznes i sprawiedliwość:
- etyka i zysk,
- kapitalizm i sprawiedliwość,
- teoria sprawiedliwości Rawlsa,
- podejście Friedmana,
- teoria interesariuszy Freemana,
- wizja unit ariańska,
- separatystyczna, integracyjna,
3. Kodeksy i programy etyczne:
- wartości i ich systemy,
- rodzaje, struktura, treść kodeksów,
- proces projektowania i wdrażania.
4. Etyka ekologiczna:
- ekologia,
- ochrona środowiska i zrównoważony rozwój w biznesie, - świadomość ekologiczna,
- ekologia głęboka Naessa,
- humanizm ekologiczny Skolimowskiego,
- ekologia społeczna Znanieckiego.
5. Etyczna strona inwestowania:
- społecznie odpowiedzialne inwestycje,
- czynniki ESG,
- zielone inwestowanie,
- inwestycje oparte na systemach religijnych,
- społecznie odpowiedzialne indeksy giełdowe,
6. Korupcja i nadużycia finansowe w biznesie:
- mechanizm korupcyjny,
- cele działań korupcyjnych,
- rodzaje łapówek,
- problemy w procedurach przetargowych,
- programy antykorupcyjne,
- pranie pieniędzy (istota problemu, schemat systemu przeciwdziałania, działania organizacji nadzorujących: ONZ, UE, Financial Action Task Force),
- piramidy finansowe (typy, schemat Ponziego, Madoff, Amber Gold)
7. Mobbing i dyskryminacja:
- znamiona i fazy mobbingu,
- molestowanie,
- procedury antymobbingowe,
- dyskryminacja, kryteria dyskryminacyjne, dyskryminacja ze względu na płeć, wiek, rasowa,
- segregacja pionowa i pozioma,
- dyskryminacja w rekrutacji i selekcji, w awansach,
- szklany sufit i jego odmiany, sabotaż i anomia pracownicza,
- Whistleblowing.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie etyki w biznesie (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności marketingowej różnych typów organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne dotyczące funkcjonowania organizacji i w zakresie etycznym (K_W04).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do etyki w biznesie (K_W05).
• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w kontekście etycznym(K_W06).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię etyki do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K¬_U01).
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji w zakresie etyki w biznesie (K_U06).
W zakresie postaw:
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością gospodarczą (K_K03).
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie egzaminu końcowego
Zaliczenie przedmiotu:
Egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru (100% oceny)
Do egzaminu mogą przystąpić osoby zapisane na kurs.
Minimalna liczba punktów z egzaminu – 60 punktów (60%).
Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę:
0 – 60 punktów (0 – 60%) ocena 2.0
61 – 67 punktów (61 – 67%) ocena 3.0
68 – 75 punktów (68 – 75%) ocena 3.5
76 – 85 punktów (76 – 85%) ocena 4.0
86 – 95punktów (86 – 95%) ocena 4.5
96 – 100 punktów (96 – 100%) ocena 5.0
Literatura
Podstawowa pozycja:
Crane, A., D. Matten. (2013). Business Ethics, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: