Zarządzanie strategiczne 2600-MSEM3ZS
Wykład
1. (problematyczna) Definicja strategii firmy
- ewolucja definicji strategii
- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji
- historia i kamienie milowe dyscypliny
- szkoły strategii: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobowa, prostych reguł
2. Model strategii krok po kroku
- konstruowanie strategii
- rola misji
- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary
- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu
- funkcjonalne programy działania
3. Nadawanie sensu otoczeniu i metody analizy otoczenia organizacji
- trendy
- scenariusze
- PEST
- Diament konkurencyjności
- Analiza interesariuszy
- 5 sił Portera
- Model GE
- Analiza grup strategicznych
4. Logika modelu biznesowego organizacji i diagnozy organizacji
- Teoria cyklu życia firmy. Diagnoza organizacji w różnych fazach życia
- Opcje wzrostu strategicznego
- Analiza sił i słabości / SWOT
- Zasoby i umiejętności
- Typy modeli biznesowych
- Łańcuch wartości
- Metody portfelowe
5. Przywództwo i odpowiedzialność. Pasja i dyscyplina strategii
- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii
- budowa hipotezy strategicznej – pasja i jej tworzywo
- podstawowe cechy strategii
- główne błędy popełniane w budowie strategii
Konwersatorium:
1. Definicja strategii. Model Strategii krok po kroku
- konstruowanie strategii
- rola misji
- definiowanie domeny strategicznej czyli granic organizacji – główne wymiary
- w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
- formułowanie celów i priorytetów – zasady formułowania i ograniczania tego procesu
- Studium przypadku Tesla
2 i 3 Analiza i interpretacja otoczenia:
- PEST
- 5 sił Portera
- trendy
- scenariusze
- wyzwania związane z podejmowaniem strategicznych decyzji
- istota i znaczenie pasji oraz eksperymentów w budowie strategii
- główne błędy popełniane w budowie strategii
- Studium przypadku: Ryanair oraz British Ariway i Air Lingus
4. Analiza i interpretacja otoczenia: Analiza Interesariuszy
- Studium przypadku: Morskie Oko
5. Diagnoza organizacji w różnych fazach zycia:
- Opcje wzrostu strategicznego,
- Analiza sił i słabości / SWOT
- Zasoby i umiejętności
- Typy modeli biznesowych
- Studium przypadku Elektropol
6. Diagnoza organizacji w rożnych fazach życia
- Łańcuch wartości
- Studium przypadku Zara
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studentka
W zakresie wiedzy:
S2_W01 Zna i rozumie terminologię z obszaru zarządzania korporacją w zakresie
dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających
(ekonomia i finanse, nauki prawne).
K_W02
Zna i rozumie specyfikę, zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności małego przedsiębiorstwa, jego kluczowych funkcji (operacyjnej, marketingowej, finansowej, zarządzania personelem) i jego relacji z otoczeniem
K_W06
Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
W zakresie umiejętności:
K_U01
Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania,
diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w korporacji oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody.
K_U02
Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł.
K_U03
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie i modele ekonomiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki.
K_U05
Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_U06
Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości.
W zakresie postaw:
K_K01
Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki.
K_K02
Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
K_K03
Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się na konwersatorium będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych indywidualnie i grupowo przez studentów i studentki podczas konwersatorium oraz zadań domowych. Efekty uczenia z wykładu weryfikowane będą w trakcie egzaminu w formie testu.
Literatura
Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Redakcja naukowa Krzysztof Obłój, Aleksandra Wąsowska. Wydawnictwo PWN
Materiały na platformie Kampus
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: