Społeczna odpowiedzialność biznesu 2600-MSEM3SOB
1. Modele teoretyczne CSR: kontinuum Eellsa, Model Waltona, Piramida Carrolla, Model Carrolla-Schwartza, Hemingway i Maclagana, Jamali, Vissera, Ketoli, Portera i Kramera, teoria interesariuszy.
2. Jakość życia i jakość życia w pracy: pracoholizm, stresy organizacyjne, monotonia i monotypia pracy, krzywa stresu, jakość życia w funkcji obciążenia pracą, syndrom wypalenia zawodowego, przypadki śmierci/samobójstw w pracy/spowodowanych pracą, karoshi, praca emocjami, praca ekstremalna, syndrom toksycznego sukcesu.
3. Work – life balace: kategorie konfliktów, czynniki zaburzające i budujące WLB, formy programów WLB (elastyczna organizacja czasu pracy, telepraca, przerwy w pracy/urlopy, niepełny etat, praca w czasie roku szkolnego, wspólny etat), korzyści wprowadzenia programów WLB (dla pracownika, pracodawcy, otoczenia)
4. Prywatność w organizacji: naruszenia sfery prywatnej pracownika, powody ingerencji w prywatność, ocena ingerencji w prywatność, dress code.
5. Inicjatywy/programy CSR: Wytyczne OECD, Zasady okrągłego stołu w Caux, kodeks Fair Labor Association, Global Compact, SIGMA Project, Responsible Care, Protokół oceny IHA, Business Social Compliance Initiative, Electronic Industry Citizenship Coalition.
6. Normy/standardy CSR: SA 8000, rodzina norm AA 1000, ISO 26000, Rodzina standardów Fairtrade, Rodzina standardów Global GAP, Rodzina standardów FSC, Rodzina standardów MSC.
7. Ekologiczna odpowiedzialność biznesu: rozwój zrównoważony (zasady, zarys koncepcji), Systemy Zarządzania Środowiskowego wg ISO 14001, System EMAS, Life Cycle Assessment (podseria ISO 14040), etykietowanie środowiskowe I i II typu (podseria ISO 14020).
8. Raportowanie społecznie odpowiedzialne wg standardów GRI: zasady raportowania dotyczące zawartości i jakości raportu od GRI 101 do szczegółowych wskaźników GRI 419.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin stacjonarny lub on-line w formie testu (test wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi).
Kryteria ocen:
• do 59 % ocena 2.0
• 60 – 67 % ocena 3.0
• 68 – 75 % ocena 3.5
• 76 – 83 % ocena 4.0
• 84 – 91 % ocena 4.5
• 92 – 100 % ocena 5.0
Literatura
Podstawowa:
1. M. Żemigała, Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle analiz bibliometrycznych i opinii pracowników na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Uzupełniająca:
2. K. Klincewicz (red.), Pracownicy o pracodawcach, społeczna odpowiedzialności biznesu w świetle badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
3. M. Żemigała, Ekologiczny kontekst zarządzania, [w:] Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, organizacje, konteksty, procesy zarządzania, B. Glinka, M. Kostera (red.), Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016, s. 114 – 137.
4. M. E. Porter, M. R. Kramer, Strategia i społeczeństwo, Harvard Business Review Polska” 2007, nr 6, s. 77 – 94.
5. M.E. Porter, M. Kramer, Strategy & society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review 2006, 84(2), 78-92.
6. AA 1000 Zasady Odpowiedzialności, AccountAbility, Londyn – Waszyngton 2008.
7. AA 1000 Weryfikacja, AccountAbility, Londyn – Waszyngton 2008.
8. AA 1000 Stakeholder Engagement Standard, AccountAbility, Londyn – Waszyngton 2015.
9. Social Accountability 8000 International Standard, Social Accountability International, New York 2014.
10. Wytyczne dotyczące raportowania, G4, GRI, Amsterdam 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: