Marketing 2600-MSEM3MAR
Wykład:
1. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa
Określenie miejsca (roli) marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa
Definicja marketingu
Zasady orientacji marketingowej
Sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie
2. Transformacja cyfrowa w marketingu
Technologie informacyjno-komunikacyjne
Martech
Cyfrowa gotowość
Marketing-mix – modele działania
3. Ewolucja marketingu
Typologie ewolucji marketingu
Orientacje prowadzenia działalności marketingowej – typologia 1
Fazy rozwoju marketingu – typologia 2
4. Marketing strategiczny w organizacji
Strategia marketingowa dla organizacji – elementy
Domena działania organizacji
Strategiczne jednostki działalności
Misja organizacji
Cele strategiczne organizacji
Analiza portfelowa
Strategie zakresowe
5. Decyzje strategiczne – STPM
Procedura STPM
Segmentacja rynku
Wybór rynku docelowego
Różnicowanie i pozycjonowanie marki
Założenia strategiczne dla marketing-mix
6. Różne oblicza marketingu
Specyfika marketingu na rynkach usługowych
Specyfika marketingu na rynkach B2B
Specyfika marketingu w organizacjach niedochodowych
Ćwiczenia:
7. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa
Definicja marketingu
Zasady orientacji marketingowej
Sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie
8. Decyzje strategiczne – STPM
Procedura STPM
Segmentacja rynku
Wybór rynku docelowego
Różnicowanie i pozycjonowanie marki
Założenia strategiczne dla marketing-mix
9. Decyzje produktowe
Pojęcie i rodzaje produktu
Tworzenie asortymentu rynkowego
Projektowanie atrybutów produktu indywidualnego
Planowanie nowego produktu
Kształtowanie cyklu życia produkt
10. Decyzje dystrybucyjne
Determinanty i efekty wyboru kanałów dystrybucji
Wyznaczenie liczby kanałów dystrybucji
Ustalenie typu dystrybucji (offline i online)
Określenie długości kanałów dystrybucji
Wyznaczenie szerokości kanału dystrybucji,
Ustalenie stopnia powiązań integracyjnych w kanałach dystrybucji
11. Decyzje cenowe
Ceny – wprowadzenie
Determinanty decyzji cenowych
Strategie cenowe
Ustalenie ceny podstawowej
Odchylenia od ceny podstawowej
12. Decyzje promocyjne
Istota promocji i modele komunikacji
Formy promocji i ich efekty
Formy promocji offline
Formy promocji online
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie marketingu (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności marketingowej różnych typów organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury tworzenia i trzymania relacji organizacji z różnymi podmiotami funkcjonującymi w jej otoczeniu (K_W02).
• Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do działalności marketingowej (K_W05)
• Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię marketingu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K¬_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03)
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) oraz egzaminu
Wykład:
egzamin pisemny (80% oceny)
Wyjściówki (3 pytania zamknięte na 10 wykładach) – poprawiają punktację do 10%
ocena z ćwiczeń (20% oceny)
Ćwiczenia:
20% testy /wejściówki
30% praca na zajęciach (odpowiedzi na pytania, praca w grupach)
50% kolokwium końcowe
Literatura
Podstawowa pozycja:
Kotler, P., Keller, K.L. (2012). Marketing, Poznań: Rebis.
Uzupełniające pozycje:
Mazurek, G. (red.) (2018). E-marketing. Planowanie. Narzędzia. Praktyka. Poltex. Warszawa.
Kotler P., Kartajaya, H., Setiawian, I.(2021). Marketing 5.0. Technologie Next Tech. MT Biznes. Warszawa.
Garbarski, L., Krzyżanowska, M. (2023). Marketing. Sztuka konkurowania i współpracy. Poltext. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: