- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Marketing handlowy i merchandising 2600-MHM-OG
Charakterystyka handlu
1. Istota handlu w ujęciu funkcjonalnym i instytucjonalnym
2. Znaczenie handlu w gospodarce
3. Funkcje handlu
4. Uwarunkowania rozwoju handlu
5. Handel w kanałach dystrybucji
6. Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych
Polityka produktowa przedsiębiorstwa handlowego
1. Specyfika usługi handlowej
2. Asortyment firmy handlowej – wymiary
3. Kształtowanie asortymentu handlowego
4. Zestaw usług dodatkowych
5. Metody obsługi klientów
6. Jakość obsługi
7. Marki handlowe (marki własne) – rola, przyczyny tworzenia i typologia
8. Wpływ marek handlowych na relacje w kanale dystrybucjiKształtowanie przestrzeni jednostki handlowej (layout zewnętrzny i wewnętrzny)
Merchandising
1. Budowanie właściwej polityki asortymentowej (szerokość, długość, głębokość)
2. Eksponowanie produktów na przestrzeni jednostki handlowej i w obrębie regałów
3. Aranżacja stref sprzedażowych
4. Kreowanie prosprzedażowej atmosfery punktu sprzedaży i jego wizerunku
5. Efektywne wykorzystanie instrumentów promocji Zasady stosowania merchandisingu
6. zadania merchandisingu
7. Cele kooperacji pomiędzy producentem a handlem w ramach ECR
8. Merchandising mix – decyzje
9. Modele rozwiązań przestrzennych
10. Cele promocji sprzedaży
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy wykładu powinni posiadać umiejętność wyboru i wykorzystania technik marketingowych stosowanych w przedsiębiorstwie handlowym. Szczególnie powinni poznać zasady i techniki planowania asortymentu handlowego, określania strategii marek własnych, prowadzenia polityki zakupów, ustalania marż handlowych oraz stosowania technik promocyjnych i merchandisingowych.
WIEDZA
Zna istniejące formaty handlowe
Umie zaplanować strategie handlowe
Posiada wiedzę z zakresu oceny funkcjonowania handlu w Polsce
UMIEJĘTNOŚCI
Rozumie istotę struktur handlowych
Posiada umiejętność samodzielnego doboru środków działań promocyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią handlową
KOMPETENCJE
Prawidłowo identyfikuje determinanty działań w handlu
Potrafi ocenić zasadność użycia poszczególnych działań merchandisingowych
Kryteria oceniania
Rozkład ocen jest dokonywany według następujących przedziałów:
Od 51-60% dobrych odpowiedzi - ocena dostateczna
61-70% - ocena dostateczna plus
71-80% - ocena dobra
81-90% - ocena dobra plus
91-100% - ocena bardzo dobra
Literatura
• Witek L., Merchandising w małych i dużych firmach handlowych”, C.H. Beck, Warszawa 2007,
• Borusiak B., Merchandising, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2005,
• Underhill P., Dlaczego kupujemy. Nauka o robieniu zakupów. Zachowania klienta w sklepie, MT Biznes, Warszawa 2001
• Chwałek J, Nowoczesny sklep, WSiP, Warszawa 1993
• Pilarczyk B., M. Sławińska, H. Mruk, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001
• Cox R., Brittain P., Zarządzanie sprzedażą detaliczną, PWE, Warszawa 2000
• Szulce H., Struktury i strategie w handlu, PWE, Warszawa 1998
• Domański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001
• Sławińska M., Urbanowska-Sojkin E., Marketing w zarządzaniu firmą handlową, PWE, Warszawa 1995
• McGoldrick P. J., Retail Marketing, McGraw-Hill Book Company, Berkshire 1990
• Chwałek J., Innowacje w handlu. Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1992
• Sobczyk G., Lipowski M., Łukasik P., Mącik R., Rozwój handlu detalicznego a zmiany zwyczajów zakupowych klientów, cz. II, „Handel Wewnętrzny”, nr 6/ 2000
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: