Sustainable Supply Chains for Food Systems 2600-MFS-SSFS-Host
Kurs oferuje analizę zarówno zarządzania łańcuchem dostaw, jak i łańcuchem wartości, opartą na podstawach teorii zarządzania oraz zasadach zrównoważonego rozwoju. Jego celem jest zapewnienie studentom wszechstronnego zrozumienia, jak funkcjonują łańcuchy dostaw w globalnym sektorze spożywczym i jak można je optymalizować pod kątem zrównoważonego rozwoju i odporności. Poprzez integrację kluczowych pojęć z zarządzania łańcuchem dostaw oraz metod analizy łańcucha wartości, kurs skupia się na wyposażeniu uczestników w niezbędne umiejętności z dziedziny zarządzania i doskonalenia łańcuchów dostaw. Szczególny nacisk kładzie się na zrozumienie, jak integrować interesariuszy w efektywny i zrównoważony system żywnościowy, tak aby każdy element łańcucha przyczyniał się do tworzenia bardziej odpornych i odpowiedzialnych środowiskowo łańcuchów dostaw w sektorze spożywczym.
Prezentacje i dyskusje w trakcie zajęć nie tylko obejmują techniczne aspekty zarządzania łańcuchem dostaw (SCM), ale również zagłębianie się w szersze zagadnienia strategiczne, takie jak budowanie odpornych łańcuchów wartości, które są w stanie sprostać globalnym wyzwaniom. Studenci będą zajmować się kluczowymi tematami, takimi jak wyzwania zrównoważonego rozwoju i modele gospodarki o obiegu zamkniętym, badając, jak te koncepcje mogą być stosowane w systemach dostaw żywności w celu zmniejszenia odpadów, poprawy efektywności zasobów i minimalizacji wpływu na środowisko. Ponadto kurs obejmuje analizę interesariuszy, podkreślając znaczenie zrozumienia ról, relacji i wpływu różnych podmiotów na system żywnościowy, od rolników i producentów po dystrybutorów i konsumentów.
Ponadto, zajęcia wprowadzają studentów w problematykę zastosowania nowych technologicznych rozwiązań w sektorze spożywczym, m.in. sztucznej inteligencji (AI), technologii blockchain i tzw. tracebility w zarządzaniu łańcuchami dostaw żywności. Innowacje te coraz bardziej przekształcają przemysł spożywczy, umożliwiając bardziej przejrzyste, efektywne i zrównoważone praktyki. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej i praktycznych studiów przypadku, kurs ten przygotowuje uczestników do krytycznej analizy łańcuchów dostaw żywności, identyfikowania możliwości ich ulepszeń oraz wdrażania rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój, odporność i budowanie wartości
(1) Wprowadzenie do koncepcji łańcucha dostaw:
- Wprowadzenie do kursu
- Definicja i charakterystyka łańcucha dostaw w globalnym systemie żywnościowym
- Elementy łańcucha dostaw żywności
- Zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM)
- Model gospodarki o obiegu zamkniętym
(2) Kluczowe cechy łańcuchów dostaw żywności:
- Ewolucja łańcucha dostaw żywności – od tradycyjnego do nowoczesnego
- Modele łańcucha dostaw żywności – od lokalnego do międzynarodowego
- Elementy łańcucha dostaw żywności na poziomie makro, mezo i mikro
- Produkcja lokalna i krótkie łańcuchy dostaw żywności (SFSC)
- Modele współpracy i relacji w łańcuchach dostaw żywności
(3) Łańcuchy wartości w systemie żywnościowym:
- Definicja i charakterystyka łańcucha wartości (M.E. Porter)
- Łańcuchy dostaw vs. łańcuchy wartości
- Globalne vs. lokalne łańcuchy wartości w sektorze żywnościowym
- Zrównoważone łańcuchy wartości
- Analiza łańcucha wartości
(4) Ślad środowiskowy i czynniki zewnętrzne w łańcuchach dostaw żywności:
- Globalizacja
- Dystrybucja dochodów i bogactwa
- Handel międzynarodowy
- Postęp technologiczny
- Zmiany klimatyczne
- Analiza PESTEL
(5) Zrównoważony rozwój i zrównoważone łańcuchy wartości żywności:
- Początki idei zrównoważonego rozwoju
- Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)
- Mierniki i standardy zrównoważonego rozwoju
- Czynniki ESG
- Czynniki wpływające na zrównoważone łańcuchy dostaw żywności
- Zielone łańcuchy dostaw
- Teoria wspólnej wartości (M.E. Porter, M.R. Kramer)
(6) Uczestnicy łańcuchów dostaw żywności:
- Teoria interesariuszy (R.E. Freeman)
- Analiza interesariuszy
- Pozycja i wpływ uczestników łańcucha wartości
- Rola konsumentów w łańcuchach wartości żywności
- Zieloni konsumenci i greenwashing
(7) Przyszłość zrównoważonych łańcuchów dostaw:
- Odpowiedzialne badania i innowacje (RRI) w sektorze żywnościowym
- Rola innowacji w dostawach żywności
- Czynniki zmian
- Śledzenie i zaufanie
- Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w łańcuchach dostaw
Rola sztucznej inteligencji (AI) w zarządzaniu łańcuchem dostaw żywności (FSCM)
- Zarządzanie łańcuchem dostaw 4.0 dla żywności
- Wpływ innowacji w alternatywnej produkcji i dostawach żywności
- Zarządzanie łańcuchem dostaw żywności przyszłości
(8) Egzamin - test
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci:
K_W01 znają kluczowe modele łańcuchów dostaw w sektorze spożywczym
K_W02 znają model łańcucha wartości Portera
K_W03 znają model gospodarki o obiegu zamkniętym
K_W04 znają teorię interesariuszy
K_W05 znają współczesne wyzwania związane z systemem zaspokajania potrzeb żywnościowych społeczeństw
K_W06 znają zjawiska i procesy zachodzące w sferze łańcucha dostaw w systemie żywnościowym
K_W07 znają podstawowe modele kooperacji i integracji łańcuchów dostaw w systemie żywnościowym
K_U01 potrafią analizować łańcuch dostaw przedsiębiorstw w branży spożywczej
K_U02 potrafią analizować łańcuch wartości przedsiębiorstw w branży spożywczej
K_U03 potrafią przeprowadzić analizę interesariuszy organizacji w branży spożywczej
K_U04 potrafią przeprowadzić analizę otoczenia zewnętrznego organizacji w branży spożywczej
K_U05 potrafią przekazywać wyniki pracy zespołowej w sposób komunikatywny w języku angielskim
K_U06 organizują własną pracę oraz pracę zespołową
K_U07 potrafią samodzielnie kształcić się w zakresie zarządzania łańcuchami dostaw w branży spożywczej
K_K01 są gotowi do udziału w dyskusji na temat współczesnych wyzwań łańcuchów dostaw w branży spożywczej
K_K02 są gotowi do przestrzegania standardów etycznych w pracy akademickiej
K_K03 są gotowi do myślenia w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
K_K04 są gotowi do odpowiedzialnego wykonywania ról zawodowych w zakresie zarządzania systemem żywnościowym
Kryteria oceniania
Ostateczna ocena jest ustalana na podstawie następujących elementów:
1) Obecność i aktywność na zajęciach: 10%
2) Indywidualne i grupowe zadania realizowane podczas zajęć oraz prace domowe: 50%
3) Egzamin końcowy: 40%
Skala obliczania ostatecznej oceny:
Bardzo dobry (5): 92-100% wszystkich punktów
Dobry plus (4,5): 84-91% wszystkich punktów
Dobry (4): 76-83% wszystkich punktów
Dostateczny plus (3,5): 68-75% wszystkich punktów
Dostateczny (3): 60-67% wszystkich punktów
Literatura
Zajęcia 1:
(1) D. Li, X. Wang, H. K. Chan and R. Manzini. (2014). Sustainable food supply chain management. International Journal of Production Economics, 152, 1–8.
(2) F. Fassio & N. Tecco. (2019). Circular economy for food: A systemic interpretation of 40 case histories in the food system in their relationships with SDGs. Systems, 7(3), 43.
Zajęcia 2:
(3) S. Ammirato, A.M. Felicetti, M.Ferrara, C. Raso & A. Violi. (2021). Collaborative Organization Models for Sustainable Development in the Agri-Food Sector. Sustainability, 13(4), Article 4.
(4) Y.T. Kor, J. Prabhu & M. Esposito. (2017). How Large Food Retailers Can Help Solve the Food Waste Crisis. Harvard Business Review, December 2017.
Zajęcia 3:
(5) T.M. Simatupang, P. Piboonrungroj & S.J. Williams. (2017). The emergence of value chain thinking, International Journal of Value Chain Management, No 8 (1), pp. 40-57
(6) Bammann, H. (2019). Participatory value chain analysis for improved farmer incomes, employment opportunities and food security. Pacific Economic Bulletin, Vol. 22, No 3, pp. 113-125.
Zajęcia 4:
(7) J.M. Bloemhof, M. Soysal. (2017). Sustainable Food Supply Chain Design. In: Bouchery Y., Corbett C., Fransoo J., Tan T. (eds) Sustainable Supply Chains. Springer Series in Supply Chain Management, Vol 4, 395-411
(8) M.M. Hasan, M., Lu, Y. Nekmahmud and M.A. Patwary. (2019). Green business value chain: a systematic review. Sustainable Production and Consumption, No 20, pp. 326–339.
Zajęcia 5:
(9) I. Djekic, L. Batlle-Bayer, P. Bala, P. Fullana-i-Palmer, A. R. Jambrak. (2021). Role of the Food Supply Chain Stakeholders in Achieving UN SDGs. Sustainability 13, No. 16: 9095
(10) M.E. Porter, M.E., M.R. Kramer M.R. (2011). Creating Shared Value: How to Reinvent Capitalism and Unleash a Wave of Innovation and Growth, Harvard Business Review, 89 (1-2), 62-77
Zajęcia 6:
(11) K.C. Grunert. (2011). Sustainability in the Food Sector: A Consumer Behaviour Perspective. International Journal on Food System Dynamics, 2(3), 207–218
(12) K. White, D.J. Hardisty and R. Habib. (2019). The elusive green consumer. Harvard Business Review, 11(1), 124-133.
Zajęcia 7:
(13) M. Shacklett. (2017). How technology is transforming the food supply chain. Food Logistics, July 2017, pp.18-22
(14) M. Attaran. (2020). Digital technology enablers and their implications for supply chain management. Supply Chain Forum: An International Journal, 21(3), 158–172. Open access: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/16258312.2020.1751568?needAccess=true
Literatura uzupełniająca:
• P. J. Ericksen. (2008). Conceptualizing food systems for global environmental change research, Global Environmental Change, Vol. 18, pp. 234–245
• R.K. Mitchell, B.R. Agle, D.J. Wood. (1997). Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. Academy of Management Review, 22 (4), 853–886
• R. Nidumolu, C.K. Prahalad, M.R, Rangaswami. (2009). Why Sustainability is Now the Key Driver of Innovation, Harvard Business Review, 87(9), 56-64
• R. Zhong, X. Xu, L. Wang. (2017). Food supply chain management: systems, implementations, and future research Industrial Management & Data Systems. Vol. 117 (9)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: