Społeczna odpowiedzialność biznesu 2600-LFBRz1SOB
1. Modele teoretyczne CSR: kontinuum Eellsa, Model Waltona, Piramida Carrolla, Model Carrolla-Schwartza, Hemingway i Maclagana, Jamali, Vissera, Ketoli, Portera i Kramera, teoria interesariuszy
2. Mobbing i dyskryminacja: znamiona mobbingu, fazy mobbingu, molestowanie, procedury antymobbingowe, dyskryminacja i kryteria dyskryminacyjne, dyskryminacja ze względu na płeć, dyskryminacja ze względu na wiek, dyskryminacja rasowa, segregacja pionowa i pozioma, dyskryminacja w rekrutacji i selekcji, dyskryminacja w awansach, szklany sufit i jego odmiany
3. Work – life balace: kategorie konfliktów, czynniki zaburzające i budujące WLB, formy programów WLB (elastyczna organizacja czasu pracy, praca zdalna, przerwy w pracy/urlopy, niepełny etat, praca w czasie roku szkolnego, wspólny etat), korzyści wprowadzenia programów WLB (dla pracownika, pracodawcy, otoczenia)
4. Inicjatywy/programy CSR: Wytyczne OECD, Zasady okrągłego stołu w Caux, kodeks Fair Labor Association, Global Compact, SIGMA Project, Responsible Care, Protokół oceny IHA, Business Social Compliance Initiative, Electronic Industry Citizenship Coalition.
5. Normy/standardy CSR: SA 8000, rodzina norm AA 1000, ISO 26000, Rodzina standardów Fairtrade, Rodzina standardów Global GAP, Rodzina standardów FSC, Rodzina standardów MSC.
6. Zrównoważony rozwój: zasady, zarys koncepcji, cele zrównoważonego rozwoju,, wprowadzenie do zarządzania środowiskowego, cele zrównoważonego rozwoju
7. Systemy Zarządzania Środowiskowego: rozwój koncepcji, podstawowe zasady, ISO 14001, System EMAS
8. Etykietowanie środowiskowe: I i II typu (podseria ISO 14020)
9. ESG: podstawy raportowania ESG/CSR/SD/NF, zasady raportowania, główne wskaźniki środowiskowe, społeczne i zarządcze
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
• Definiuje podstawowe pojęcia i koncepcje związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. (odniesienie do K_W01)
• Opisuje zastosowanie modeli i koncepcji CSR w praktyce organizacyjnej. (odniesienie do K_W01)
• Omawia zasady i praktyki dotyczące działalności organizacji oraz jej wpływu na otoczenie w kontekście kwestii społecznych i środowiskowych. (odniesienie do K_W02)
• Wymienia zasady i regulacje dotyczące CSR oraz wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. (odniesienie do K_W05)
Student w zakresie umiejętności:
• Analizuje i ocenia praktyki CSR w przedsiębiorstwach pod kątem ich wpływu na otoczenie. (odniesienie do K_U01)
• Interpretuje zjawiska w otoczeniu i rekomenduje odpowiednie usprawnienia w organizacji. (odniesienie do K_U02)
• Interpretuje regulacje i normy związane z CSR oraz odwołuje się do nich podczas rozwiązywania problemów praktycznych związanych z zarządzaniem organizacją. (odniesienie do K_U02)
• Dobiera i stosuje odpowiednie narzędzia CSR do rozwiązywania specyficznych problemów organizacyjnych i sektorowych. (odniesienie do K_U03)
• Przygotowuje analizy i raporty dotyczące CSR oraz prezentuje je w sposób zrozumiały dla różnych grup interesariuszy. (odniesienie do K_U05)
• Planuje pracę zespołową związaną z zadaniami podczas analizy przypadków. (odniesienie do K_U07)
• Rozpoznaje własne potrzeby w zakresie samokształcenia w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. (odniesienie do K_U08)
Student w zakresie kompetencji społecznych:
• Ocenia krytycznie działania przedsiębiorstw w zakresie CSR oraz ich wpływ na otoczenie społeczne, gospodarcze i ekologiczne. (odniesienie do K_K01)
• Proponuje działania przynoszące korzyść społeczności, społeczeństwu lub środowisku, a także działania na rzecz dobra wspólnego. (odniesienie do K_K03)
• Uwzględnia etyczny wymiar praktyk biznesowych w proponowanych rozwiązaniach problemów biznesowych. (odniesienie do K_K05)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową zaliczenia przedmiotu składają się oceny za prace nad cząstkowymi zadaniami/studiami przypadków indywidualnymi/grupowymi.
Kryteria ocen:
0 – 59% ocena 2.0
60 – 67% ocena 3.0
68 – 75% ocena 3.5
76 – 83% ocena 4.0
84 – 91% ocena 4.5
92 – 100% ocena 5.0
Obecność obowiązkowa.
Literatura
K. Łudzińska, Od społecznej odpowiedzialności do ESG w zarządzaniu, WUW, Warszawa 2024.
Dodatkowe materiały i lektury będą przekazywane przez prowadzących zajęcia.
Literatura uzupełniająca:
M. Żemigała, Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle analiz bibliometrycznych i opinii pracowników na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
M.E. Porter, M. Kramer, Strategy & society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review 2006, 84(2), 78-92.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: