Mikroekonomia w biznesie 2600-LFBRw1MB
1. Wprowadzenie do zagadnień z podstaw ekonomii (Etymologia terminu ekonomia. Pojęcie mikroekonomii, makroekonomii, mezoekonomii i megaekonomii. Zasoby i strumienie. Rzadkość. Koszt alternatywny. Granica możliwości produkcyjnych. Krzywa transformacji).
2. Mechanizm funkcjonowania rynku (popyt a wielkość popytu. Popyt potencjalny i efektywny. Prawo popytu. Odwrócone równanie popytu. Zmiany popytu. Podaż i wielkość podaży. Prawo podaży. Odwrócone równanie podaży. Zmiany podaży. Równowaga rynkowa. Niedobór rynkowy. Nadwyżka rynkowa. Cena maksymalna. Cena minimalna. Rynkowe skutki zmiany popytu i podaży. Równowaga rynkowa w długim okresie).
3. Elastyczność popytu i podaży (elastyczność punktowa i łukowa, cenowa elastyczność popytu, mieszana elastyczność popytu, dochodowa elastyczność popytu, cenowa elastyczność podaży).
4. Teoria wyboru konsumenta (zachowanie konsumenta, zachowanie racjonalne i nieracjonalne, teoria użyteczności kardynalnej, teoria użyteczności porządkowej, prawo malejącej użyteczności marginalnej, krzywe obojętności, marginalna stopa substytucji, krzywe obojętności, linia budżetowa, prawo wyrównywania się użyteczności marginalnych, punkt równowagi konsumenta).
5. Teoria popytu konsumenta (zmiany dochodu konsumenta, dobra normalne i podrzędne, krzywa dochód – konsumpcja, zmiany w dochodzie i zmiany w punkcie optimum, krzywa Engla, prawa Engla, zmiany ceny, cenowa krzywa konsumpcji, zmiany ceny i zmiany w punkcie optimum, indywidualna krzywa popytu).
6. Teoria producenta (zasada racjonalnego gospodarowania, jednoczynnikowa funkcja produkcji, prawo malejących przychodów marginalnych, etapy produkcji, dwuczynnikowa funkcja produkcji, izokwanty, marginalna stopa technicznej substytucji, malejąca MRTS, równanie kosztów, izokoszta, optimum produkcji, ścieżka ekspansji produkcji).
7. Teoria kosztów i zysków (koszty ekonomiczne, koszty ukryte, funkcja kosztów produkcji, koszty stałe, koszty zmienne, koszty całkowite, przeciętne koszty stałe, przeciętne koszty zmienne, przeciętne koszty całkowite, koszty marginalne, długookresowe koszty całkowite, długookresowe koszty przeciętne, długookresowe koszty marginalne, zysk księgowy, zysk ekonomiczny, zysk normalny).
8. Konkurencja doskonała (założenia modelu, próg rentowności, punkt zamknięcia, krótkookresowa krzywa podaży, równowaga długookresowa, efektywność alokacyjna, efektywność produkcyjna, długookresowa krzywa podaży).
9. Monopol pełny (założenia modelu, równowaga monopolu w krótkim okresie, długookresowa równowaga monopolu, cena monopolowa, elastyczność a przychód marginalny, siła monopolu, monopol naturalny, subaddytywność kosztów produkcji, regulacje państwowe, polityka antymonopolowa, zróżnicowanie cen, doskonała dyskryminacja cenowa, dyskryminacja nieliniowa, dyskryminacja stopnia trzeciego, dwuczęściowa taryfa opłat, międzyokresowa dyskryminacja cenowa).
10. Konkurencja monopolistyczna (założenia modelu, równowaga krótko- i długookresowa, konkurencja niecenowa, współczynnik koncentracji rynku, wskaźnik Herfindahla-Hirschmanaindeks Lernera).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
w zakresie wiedzy:
• wyjaśnia różnice między mikroekonomią, makroekonomią, mezoekonomią i megaekonomią (K_W01)
• omawia takie pojęcia jak równowaga rynkowa, nadwyżka i niedobór (K_W01)
• tłumaczy jak działa mechanizm rynkowy (K_W03)
• przedstawia główne teorie mikroekonomiczne opisujące zachowanie kluczowych podmiotów rynkowych, takich jak: konsumenci i przedsiębiorstwa (K_W03)
• podaje przykłady czynników wpływających na rynek (K_W05)
w zakresie umiejętności:
• oblicza punkt równowagi rynkowej, uwzględniając dane o popycie i podaży (K_U01),
• oblicza zysk ekonomiczny producenta, uwzględniając koszty stałe, zmienne i całkowite w krótkim okresie (K_U01),
• interpretuje wyliczoną przez siebie elastyczność popytu (K_U02)
• wyznacza optymalny koszyk dostarczający modelowemu konsumentowi maksymalną użyteczność (K_U02)
• wykorzystując metodę graficzną i algebraiczną wyznacza maksymalny zysk przedsiębiorstwa funkcjonującego w różnych formach organizacji rynku (K_U02)
w zakresie kompetencji społecznych:
• krytycznie ocenia zjawiska mikroekonomiczne poprzez analizowanie i dyskutowanie ich wpływu na organizacje (K_K01)
Kryteria oceniania
Na ocenę kursu składać się będzie :
• egzamin pisemny (100%).
Zaliczenie przedmiotu (egzamin):
• egzamin pisemny stacjonarny (100% oceny)
Konstrukcja egzaminu jest następująca::
• pytania opisowe,
• zadania algebraiczne i graficzne.
Ćwiczenia:
• 10% praca na zajęciach,
• 90% dwa kolokwia pisemne stacjonarne.
Literatura
Literatura podstawowa:
Zalega, T. (2016). Mikroekonomia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego.
Begg, D., Fisher, S., Vernasca, G., Dornbusch, R. (2016). Mikroekonomia. Warszawa: PWE.
Literatura uzupełniająca:
Krugman, P., Wells, R. (2013). Mikroekonomia. Warszawa: PWN.
Mankiw, M.G., Taylor, M.P. (2009). Mikroekonomia. Warszawa: PWE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: