- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kobiety i mężczyźni w praktyce zarządzania: wyzwania i możliwości 2600-KMPZ-OG
W WYKŁADZIE MOGĄ UCZESTNICZYĆ WYŁĄCZNIE STUDENCI SPOZA WYDZIAŁU ZARZĄDZANIA UW
Kurs bada złożone relacje między płcią a strukturami organizacyjnymi i zarządczymi w nowoczesnym środowisku pracy. Punktem wyjścia jest empiryczna analiza danych, badań i praktyk zarządczych dotyczących równości i nierówności. Celem kursu jest rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia – zarówno wobec stereotypów płciowych, jak i wobec ideologicznych ujęć problematyki równości. Studenci nauczą się analizować polityki zarządzania różnorodnością, efektywność działań na rzecz równego traktowania oraz ich wpływ na wyniki organizacyjne.
Plan zajęć:
1: Historia ról płci w zarządzaniu
• Historyczne spojrzenie na role płci w biznesie
2: Różnice w stylach zarządzania
• Empatia, autorytet i skuteczność
3: Dyskryminacja w miejscu pracy cz. 1
• Czym jest dyskryminacja?
4: Dyskryminacja w miejscu pracy cz. 2
• „Pozytywna dyskryminacja” – kontrowersje i przykłady
5: Równowaga zawodowa-życiowa – perspektywa pracownika
• Gender pay gap
6: Równowaga zawodowa-życiowa – perspektywa organizacji
• Wyzwania w osiąganiu równowagi
7: Przemoc i mobbing w miejscu pracy
• Przemoc i mobbing w kontekście płci
8: Rola edukacji
• Edukacja i koedukacja a szanse kobiet i mężczyzn w zarządzaniu
9: Zawody a płeć
• Zawody „męskie” i „kobiece”
10: Równouprawnienie jako strategia biznesowa cz. 1
• Zarządzanie różnorodnością (DEI)
11: Równouprawnienie jako strategia biznesowa cz. 2
12: Debaty i refleksje
13: Dobre praktyki w zarządzaniu różnorodnością
14: Dobre praktyki w zarządzaniu różnorodnością
15: Podsumowanie i wnioski
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Warunki konieczne zaliczenia: zdobycie wymaganej łącznie liczby punktów.
Punkty zdobyte podczas zajęć stanowią 100% łącznej sumy punktów:
Udział w dyskusjach – 50%
Prace zespołowe – 25%
Prezentacje – 25%
Kryteria oceniania
Po ukończeniu przedmiotu student:
– rozpoznaje podstawowe uwarunkowania zarządzania w warunkach różnorodności
– wyjaśnia problemy z praktyki dyskryminacji i programów wsparcia w organizacjach
– potrafi przeprowadzić samodzielną analizę najpowszechniej stosowanych narzędzi w zarządzaniu różnorodnością w organizacji
Literatura
Adamiszyn, A. (2021). Rozwój polityki równości płci w Unii Europejskiej. *Refleksje*. https://refleksje.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2021/07/05-Adamiszyn.pdf
Balcerzak-Paradowska, B. (red.). (n.d.). *Praca kobiet w sektorze prywatnym. Szanse i bariery*. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. https://bc.gbpizs.gov.pl/dlibra/publication/10780/edition/10637?language=pl
Duchini, E., Simion, S., Turrell, A., & Blundell, J. (2022). Pay Transparency and Gender Equality. https://aeturrell.com/research/articles/blundell-duchini-simion-turrell/Pay_Transparency_and_Gender_Equality.pdf
Fric, K., & Galli Da Bino, C. (2018). *Discrimination against men at work: Experiences in five countries*. Eurofound. https://parentsatwork.eu/wp-content/uploads/2020/05/Eurofound_2018.pdf
Gulczyński, M. (2021). Przemilczane nierówności. O problemach mężczyn w Polsce. Klub Jagielloński: Kraków. https://klubjagiellonski.pl/publikacje/przemilczane-nierownosci-o-problemach-mezczyzn-w-polsce/
Kalinowska-Sufinowicz, B. (2023). Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy w świetle osiągnięć Claudii Goldin. *Ekonomista*. https://ekonomista.pte.pl/pdf-183630-107498
Krzaklewska, E., Slany, K., & Warat, M. (n.d.). Równość płci w przebiegu życia. Wskazania dla polityki społecznej. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-011cadc4-d1e6-4f82-970e-896484f52a54/c/02_Krzaklewska__Slany__Warat.pdf
Leoncini, R., Macaluso, M., & Polselli, A. (2023). Gender Segregation: Analysis across Sectoral-Dominance in the UK Labour Market. *arXiv*. https://arxiv.org/pdf/2303.04539
Lewiatan. (2023). *Kobiety, rynek pracy i równość płac*. https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2023/03/RAPORT-KOBIETY-RYNEK-PRACY-I-ROWNOSC-PLAC.pdf
Manzi, F. (2019). Are the Processes Underlying Discrimination the Same for Women and Men? *Frontiers in Psychology, 10*, 469. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00469/full
Olmińska, A. (2017). Dyskryminacja jako przykład nierównego traktowania pracownika. *Rocznik Administracji i Prawa*, (Specjalny). https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Roczniki%20AiP%20-%20pliki/Podzielone/Rocznik%20AiP%202017%20z%20spec/olminska.pdf
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. (n.d.). *Równość płci a innowacyjność*.
Schaerer, M., et al. (2023). On the trajectory of discrimination: A meta-analysis and forecasting survey capturing 44 years of field experiments on gender and hiring decisions. *Organizational Behavior and Human Decision Processes*. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2023.104285
Warszewska-Makuch, M., & Mockałło, Z. (n.d.). Nierówności płci na rynku pracy – przegląd literatury. *Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie*. https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-3c1c991b-b97c-48cf-b59e-ae0e102293d8/c/warszewska.pdf
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Wykład, dyskusje grupowe i debaty, prace indywidualne i zespołowe |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: