Research Methods in Management 2600-IBP-RMiM
1. Metoda naukowa a inne podejścia w badaniach zarządzania
• Podejścia indukcyjne i dedukcyjne
• Badania ilościowe i jakościowe
• Podejścia idiograficzne i nomotetyczne
2. Podejścia i perspektywy w metodologii badań zarządzania
3. Projektowanie badań
• Podstawowe etapy badań w zarządzaniu
• Zasady formułowania celów i problemów badawczych
• Zasady formułowania hipotez badawczych
• Operacjonalizacja zmiennych
4. Podstawowe metody badawcze: teoria, zastosowanie i dobre praktyki
• Eksperyment
• Badania ankietowe ilościowe
• Badania terenowe (obserwacje, wywiady)
• Indywidualne wywiady pogłębione
• Wywiady grup fokusowych
• Wykorzystanie danych wtórnych
5. Podstawy analizy danych jakościowych i ilościowych
• Wykorzystanie i opracowanie kodów do analizy danych jakościowych
• Analiza treści
• Analiza tematyczna
• Analiza narracyjna
• Teoria ugruntowana
• Przygotowanie danych ilościowych do analizy
• Testy statystyczne dla powszechnie stosowanych hipotez badawczych w badaniach ilościowych
6. Raportowanie wyników badań
• Zasady tworzenia raportów badawczych: logika, struktura i zasady cytowania źródeł
• Jak czytać i oceniać wiarygodność wyników badań
7. Dobre praktyki i najczęstsze błędy w badaniach zarządzania
Całkowita liczba godzin - obciążenie studenta (4 ECTS - 100 godzin):
Zajęcia (w tym ocena i egzamin) - 30 godzin
Czytanie literatury na zajęcia - 20 godzin
Przygotowanie zadań - 20 godzin
Przygotowanie do egzaminu/oceny - 30 godzin
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01
zna i rozumie terminologię podstawowej metodologii badań w naukach o zarządzaniu,
K_W02
zna i rozumie rolę oraz miejsce metodologii badań w procesie badawczym,
zna i rozumie decyzje dotyczące wyboru metod badawczych,
zna i rozumie kluczowe decyzje związane z przygotowaniem badań naukowych w dziedzinie nauk o zarządzaniu, w tym wybór technik zbierania i analizy danych oraz tworzenie raportu badawczego.
K_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metod badawczych do planowania i przeprowadzania badań naukowych.
K_U02
Potrafi scharakteryzować najważniejsze paradygmaty i metody badawcze, znając ich mocne i słabe strony.
K_K01
Jest gotów do oceny i krytycznej analizy opublikowanych badań naukowych, uwzględniając ich wewnętrzną i zewnętrzną trafność, konstrukty oraz wnioskowanie statystyczne.
Kryteria oceniania
Aktywność podczas ćwiczeń i warsztatów - 20% oceny, przygotowanie i prezentacja projektów - 20% oceny, obecność na zajęciach - 20% oceny, egzamin końcowy (pytania wielokrotnego wyboru) - 40% oceny.
Literatura
• Clark, T., & Bryman, A. (2019). How to do your social research project or dissertation. Oxford University Press, USA.
• Ciesielska, M., & Jemielniak, D. (Eds.). (2018). Qualitative methodologies in organization studies. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
• Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. SAGE publications ltd., USA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: