Competition and Consumer Protection 2600-IBP-CCP
Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia:
1) System ochrony konkurencji i konsumentów
podstawowe pojęcia
cele i chronione wartości
2) Porozumienia ograniczające konkurencję
Kartele – najpoważniejsze naruszenie konkurencji
Porozumienia pionowe (m.in. ustalanie cen odsprzedaży)
Możliwość wyłączenia odpowiedzialności
3) Pozycja dominująca i jej nadużywanie
Pozycja dominująca: wyznaczanie pozycji dominującej na rynku właściwym
praktyki wykluczające (np. odmowa kontraktowania, rabaty, drapieżnictwo cenowe
praktyki eksploatacyjne (np. stosowanie zawyżonych cen)
4) Kontrola łączenia się przedsiębiorców
połączenia, przejęcia, tworzenie wspólnego przedsiębiorcy
kryteria kontroli,
rodzaje i skutki koncentracji
obowiązkowy system zgłoszeń koncentracji
5) Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i niedozwolone postanowienia umowne
zagadnienia wprowadzające
Wprowadzanie w błąd i misselling
Nieuczciwa reklama
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, analiza i prezentacja studium przypadku
Aktywność na zajęciach i prezentacja studium przypadku
Literatura
- E. M. Fox, D. Gerard, EU competition law : cases, texts and context, Edward Elgar Publishing 2017, available in the library of Faculty of Management
- R. Whish, D. Bailey, Competition law, Oxford University Press 2021, available in the library of Faculty of Management
- P. Akman, D.D. Sokol, Online RPM and MFN Under Antitrust Law and Economics, 2016, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2852782
- wybrane materiały będą udostępnianie podczas zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: