- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The Humanities: Background of Economics and Management 2600-HUMMAN-OG
The first steps in human science in ancient Greece. The emergence of the human sciences as distinct disciplines in the 18th century: Economics and Psychology, Adam Smith and David Hume. The objectivist-behaviourist approach and monism of methods (natural and human sciences). The subjectivist-interpretive approach and methodological dualism. German Historical school, Austrian school and Max Weber. Marxian approaches and Critical social theory, Habermas and the Frankfurt school. Post-modernist critiques inspired by the literary world. Consensus, uncertainty, imperfect information, inductive inference and the limitations of the scientific method in all sciences in a post-truth world. Moral philosophy, ethical concerns and dimensions in Economics and Management studies.
W cyklu 2024L:
Pierwsze kroki w naukach humanistycznych w starożytnej Grecji. Pojawienie się nauk humanistycznych jako odrębnych dyscyplin w XVIII wieku: Ekonomia i Psychologia, Adam Smith i David Hume. Podejście obiektywistyczno-behawiorystyczne i monizm metod (nauki przyrodnicze i humanistyczne). Podejście subiektywistyczno-interpretacyjne i dualizm metodologiczny. Niemiecka szkoła historyczna, szkoła austriacka i Max Weber. Podejście marksistowskie i krytyczna teoria społeczna, Habermas i szkoła frankfurcka. Krytyka postmodernistyczna inspirowana światem literackim. Konsensus, niepewność, niedoskonałość informacji, wnioskowanie indukcyjne i ograniczenia metody naukowej we wszystkich naukach w świecie postprawdy. Filozofia moralna, etyczne obawy i wymiary w ekonomii i zarządzaniu. Przetłumaczono z DeepL.com (wersja darmowa) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Oczekuje się, żepo zakończeniu kursu student będzie w stanie zrozumieć podstawy nauk o człowieku w filozofii i ocenić, w jaki sposób filozoficzne założenia wiodących teoretyków wpłynęły na sposób, w jaki teoretyzowali i metody, których używali. Oczekuje się, że student będzie w stanie przeprowadzić krytykę ideologiczną w celu ujawnienia założeń i interesów, które mogą leżeć u podstaw różnych stanowisk przyjętych w dyskusjach teoretycznych i praktykach zarządzania.
Kryteria oceniania
Prezentacja grupowa do wykonania w klasie w wyznaczonym terminie (20%)
Zamknięty egzamin końcowy z pytaniami otwartymi typu esej (80%)
Literatura
Stanford Encyclopedia of Philosophy,dostępna online: https://plato.stanford.edu
W cyklu 2024L:
Stanford Encyclopedia of Philosophy, dostępna online: https://plato.stanford.edu |
Uwagi
W cyklu 2024L:
26.02 -16:45 - 19:00 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: