- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia ekonomii - wielcy ekonomiści i ich teorie 2600-HE-OG
1. WPROWADZENIEE
Ekonomia jako nauka. Rozwój i historia ekonomii. Zarys programu wykładu.
2. A. SMITH: WOLNOŚĆ I BOGACTWO NARODÓW
A. Smith: bogactwo i czynniki bogactwa; teoria wartości: mierniki i czynniki wartości; teoria podziału: płaca, zysk i renta gruntowa; teoria produkcji: zasoby i kapitał, praca produkcyjna i nieprodukcyjna; pieniądz i dochody państwa; filozofia społeczna "Bogactawa narodów".
Lit.: LC, rozdz. 4.
3. J.ST. MILL I WIELKIE PRAWA EKONOMII KLASYCZNEJ
Rozwój ekonomii po A. Smith’ie. J.St.Mill: ekonomia instytucji liberalnych - rola państwa, własność prywatna i konkurencja; teoria wartości, prawa produkcji i dystrybucji; zagadnienie statyki i dynamiki; filozofia społeczna - liberalizm socjalny.
Lit.: LC, rozdz. 5, rozdz. 6.
4. K.MARKS: DIALEKTYKA ROZWOJU KAPITALIZMU
Dialektyka rozwoju społecznego. Teoria wartości wymiennej: towar i wartość towaru. Teoria wartości dodatkowej. Sprzeczność pomiędzy pracą a kapitałem. Wartość a cena produkcji. Akumulacja kapitału i prawa ruchu kapitalizmu.
Lit.: LC, rozdz. 7; Blaug, rozdz. 7
5. A. MARSHALL I EKONOMIA NEOKLASYCZNA
Rewolucja subiektywno-marginalistyczna. A. Marshall - teoria wartości i cen: użyteczność i koszty. Teoria wartości: użyteczność a popyt, popyt a cena, cenowa elastyczność popytu, renta konsumenta. Czynniki produkcji, podaż i koszty. Rynek: popyt - podaż - cena; cena bieżąca, cena krótkookresowa normalna, cena długookresowa normalna, teoria dystrybucji.
Lit.: LC, rozdz. 10, rozdz. 11.
6. T. VEBLEM: INSTYTUCJE A ROZWÓJ KAPITALIZMU
Instytucjonalizm: T. Veblen; krytyka ekonomii neoklasycznej, instytucjonalna analiza kapitalizmu, teoria klasy próżniaczej, stabilność i rozwój kapitalizmu. Szkoła historyczna: M. Weber, typy idealne, protestantyzm a powstanie kapitalizmu.
Lit.: LC, rozdz. 12.
7. J.M. KEYNES: MAKROEKONOMIA BEZROBOCIA
Krytyka postulatów ekonomii klasycznej. Zasada popytu efektywnego, znaczenie inwestycji. Równowaga w warunkach bezrobocia. Teoria zatrudnienia. Teoria preferencji płynności. Pułapka płynności. Zasady polityki ekonomicznej: polityka fiskalna i monetarna. Filozofia społeczna keynesizmu.
Lit.: LC, rozdz. 16; Blaug, rozdz. 16.
8. M.FRIEDMAN I KONTRREWOLUCJA MONETARYSTYCZNA
Neoklasyczne źródła monetaryzmu. M.Friedmana teoria popytu na pieniądz. Mechanizm transmisji. Inflacja i bezrobocie w perspektywie monetarystycznej. Teoria naturalnej stopy bezrobocia. Zasady polityki ekonomicznej.
Lit.: LC, rozdz. 15-16; Blaug, rozdz. 16.
9. F.A. VON HAYEK I SZKOŁA AUSTRIACKA
C. Menger - założyciel szkoły austriackiej; podstawy metodologiczne: indywidualizm i subiektywizm; ekonomiczna analiza ewolucji instutucji. Kontynuatorzy: Mises i Hayek. Teoria spontanicznego porządku. Renesans szkoły austriackiej w Ameryce.
Lit.: wykład.
10. ZAKOŃCZENIE
kilka myśli o logice rozwoju ekonomii. Kumulatywny rozwój metod analizy ekonomicznej. Ewolucja społeczna - wyzwania rozwojowe - odpowiedzi ekonomii. Cele i zadania ekonomii w świetle historii ekonomii. Współczesny kryzys finansowy a ekonomia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Głównym celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z historią idei i teorii ekonomicznych, w szczególności z twórczością wielkich ekonomistów. Przekazywana wiedza ma charakter podstawowy, ogólny, daje orientację w rozwoju ekonomii oraz jej związkach z otoczeniem gospodarczym, politycznym i społecznym.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
Studia z zakresu Historii ekonomii uczą umiejętności syntezy naukowej, wyrabiają zdolności badawcze, w szczególności w zakresie doboru metod i narzędzi badań, prowadzą do przyswojenia sobie umiejętności interdyscyplinarnego myślenia i prowadzenia badań.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych
Poprzez ukazanie oddziaływania teorii ekonomicznych na rzeczywistość społeczną i gospodarczą, studia z zakresu historii ekonomii pozwalają lepiej zrozumieć społeczną odpowiedzialność nauki i uczonych. W pewnym stopniu kształtują społeczną odpowiedzialność i wrażliwość uczonego w zakresie problemów, z jakimi muszą radzić sobie współczesne społeczeństwa: kryzysów gospodarczych i społecznych, bezrobocia, ubóstwa i niedorozwoju.
Literatura
H. Landreth i D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2005.
M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa, PWN, 1994 (rozdz.5,7,16).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: