Women in Business 2600-DSz3WBen
Zajęcia dotyczą udziału i pozycji kobiet w biznesie. Dotyczą również niepożądanych zjawisk w stosunkach zatrudnienia, np. przemocy, dyskryminacji czy mobbingu, oraz podstawowych instrumentów ochrony przed nimi
Program obejmuje:
• Czynniki i przekonania wpływające na postrzeganie pracy kobiet
• Kobiety na rynku pracy na podstawie danych statystycznych,
• Ustawodawstwo związane z pracą kobiet
• przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć i inne czynniki w miejscu pracy,
• Zapewnienie równego dostępu do awansu, szkoleń, świadczeń dla kobiet i mężczyzn oraz innych grup marginalizowanych,
• kwestie wynagrodzenia i motywacji z uwzględnieniem równości wynagrodzeń za tę samą pracę,
• planowanie procesu pracy w celu pogodzenia ról zawodowych i prywatnych,
• udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych przedsiębiorstw,
• zarządzanie różnorodnością jako długofalowa strategia firmy,
• instrumenty wspierające zatrudnianie kobiet
• zjawiska niepożądane w procesie pracy:
o konflikt,
o przemoc,
o dyskryminacja,
o mobbing i inne.o
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie udziału i pozycji kobiet w biznesie
K_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji, jej kluczowych funkcji (zarządzania personelem – prawa pracy) i jej relacji z otoczeniem, a w szczególności znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych
K_W05 Zna i rozumie procesy społeczne i polityczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, szczególnie w zakresie zatrudniania kobiet oraz podstawowe zjawiska, które są wyzwaniem dla kobiet w biznesie
K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, szczególnie w zakresie doboru różnych form zatrudnienia i wynikających z tego obowiązków, do rodzaju prowadzonej działalności, a także znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych
W zakresie umiejętności
K_U01 Potrafi wykorzystać teorię do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z zatrudnianiem kobiet
K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, stosując właściwy dobór źródeł
K_U03 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji, w zakresie zarządzania personelem
K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.
K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.
W zakresie postaw
K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji i całej gospodarki w zakresie zatrudniania kobiet
K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, szczególnie w zakresie zarzadzania personelem
K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych związanych z zarządzaniem personelem
Kryteria oceniania
uczestnictwo w zajęciach – 70 pkt, ocena bieżąca - 70 pkt, test – 40 pkt, praca dodatkowa – esej na podany temat 20 pkt
Próg zaliczenia 100 pkt
Literatura
1) Bilimoria, D. (2007). Handbook on women in business and management. Edward Elgar Publishing.
2) Hill, D., & Bible, K. (2007). Discrimination: Women in business. Journal of Organizational Culture Communications and Conflict
3) Plambeck, E. L., & Ramdas, K. (2019). Alleviating poverty by empowering women through business model innovation: M&SOM insights and opportunities. Manufacturing & Service Operations Management, Forthcoming.
4) Chung, H., & Van der Lippe, T. (2020). Flexible working, work–life balance, and gender equality: Introduction. Social Indicators Research, 151(2), 365-381.
5) Isenhardt, A., Hostettler, U., & Ramseier, E. (2019). Effects of social relations at work and support from family and friends on the consequences of inmate violence on correctional staff burnout. Criminal justice and behavior, 46(10), 1405-1426.
6) ILO, Violence at work, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_publ_9221108406_en.pdf
7) Christiane Kuptsch and Eric Charest (ed), The future of diversity, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_831316.pdf
8) https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---ddg_p/documents/publication/wcms_829962.pdf
9) Nancy FOLBRE, The International Labour Review and gender equality: The importance of women’s unpaid and paid work, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---inst/documents/publication/wcms_823485.pdf
10) Dane GUS, ZUS, Eurostat
11) Raporty HAY, McKinsey, Deloitte
12) Criado-Perez, C. (2020). Niewidzialne kobiety: jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Karakter.
13) I inne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: