New approaches to leadership in business 2600-DSz3NALBen
Głównym celem kursu jest rozwinięcie zdolności analitycznych studentów w celu zrozumienia wielowymiarowej roli liderów, a w szczególności umożliwienie im zrozumienia zadania zmiany i rozwoju. Kurs będzie integrował teorię i praktykę, ponieważ główne teorie przywództwa będą pokryte wraz z przywództwem i efektywnością menedżerską w organizacjach.
1) Natura przywództwa, główne typy teorii przywództwa. Główne perspektywy w teorii przywództwa, kluczowe zmienne w teoriach przywództwa.
2) Różne podejścia do przywództwa, tj. podejście oparte na cechach, podejście oparte na zachowaniu, podejście oparte na władzy i wpływie, podejście sytuacyjne, podejście oparte na wartościach.
3) Współczesne podejścia do przywództwa: Przywództwo transakcyjne i Przywództwo transformacyjne, Przywództwo służebne, Przywództwo charyzmatyczne, Przywództwo autentyczne.
4) Sytuacja przywódcza i przywództwo adaptacyjne, Model Stewarta determinantów sytuacyjnych. Samoocena umiejętności przywódczych.
5) Podejmowanie decyzji i upełnomocnienie przez liderów, Przywództwo partycypacyjne, Normatywny model decyzji, Upełnomocnienie psychologiczne.
6) Przywództwo charyzmatyczne i transformacyjne, Przewodzenie zmianom i innowacjom.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Identyfikuje kluczowe aspekty teoretyczne i praktyczne perspektywy przywództwa, opisuje, jak działa skuteczny lider.
Znajomość nowoczesnych podejść do przywództwa i sposobów ich wdrażania w miejscu pracy.
Rozumie rolę skutecznego przywództwa w strategii organizacyjnej.
Umiejętności
Skutecznie komunikuje się z innymi w sposób werbalny i niewerbalny.
Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role.
Poprawa umiejętności społecznych w kontaktach z różnymi ludźmi.
Poprawa w zakresie podejmowania decyzji i wzmacniania pozycji.
Kompetencje
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz skutecznego wpływania na innych.
Odpowiedzialność za podejmowane działania i ich wpływ na innych.
Stosuje koncepcje i techniki przywództwa w miejscu pracy.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (10%)
Udział w zajęciach (20%)
Projekt, praca w grupach (70%)
Literatura
Reference Book
Yukl, G. A., & Gardner III, W. L. (2020). Leadership in organizations. Global edition. utg. Essex: Pearson.
Reference Research Papers
Schedlitzki, D., & Edwards, G. (2021). Studying leadership: Traditional and critical approaches. Sage.
Grint, K. (1997). Leadership: Classical, contemporary, and critical approaches. Oxford University Press.
Voegtlin, C., Patzer, M., & Scherer, A. G. (2012). Responsible leadership in global business: A new approach to leadership and its multi-level outcomes. Journal of business ethics, 105(1), 1-16.
Cinnioğlu, H. (2020). A Review of Modern Leadership Styles in Perspective of Industry 4.01. Agile Business Leadership Methods for Industry 4.0.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: