Human-Centered Design 2600-DSz3HCDen
Głównym celem kursu jest zapewnienie osobom studiującym zrozumienia zasad projektowania zorientowanego na człowieka (Human-Centered Design, HCD) oraz rozwinięcie umiejętności potrzebnych do efektywnego wdrażania tych zasad w procesie rozwiązywania problemów i praktykach organizacyjnych. Umożliwi to struktura kursu, łącząca wykłady, dyskusje i warsztaty.
Kurs zostanie podzielony na trzy główne tematy, które zostaną omówione podczas zajęć:
● Wprowadzenie do projektowania zorientowanego na człowieka (HCD) – Geneza, kluczowe zasady oraz podstawowe elementy HCD. Moduł ten kładzie nacisk na empatię, zrozumienie użytkownika oraz iteracyjny charakter procesu HCD.
● Proces projektowania zorientowanego na człowieka – Identyfikacja potrzeb użytkowników,
definiowanie problemów, ideacja, prototypowanie i testowanie.
● Design Thinking – Znaczenie odpowiedniego nastawienia i współpracy; burza mózgów, wizualne myślenie oraz diagramy powiązań jako narzędzia do generowania i udoskonalania pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Osoba studiująca:
● zna podstawowe zasady projektowania zorientowanego na człowieka (HCD) i potrafi je zastosować w praktyce, w tym identyfikować, definiować i rozwiązywać problemy skoncentrowane na użytkownikach,
● posiada wiedzę o czynnikach organizacyjnych i menedżerskich, które wpływają na skuteczne wdrażanie procesów HCD,
● posiada umiejętność odkrywania i definiowania nowych, nieznanych wcześniej potrzeb klientów/grup docelowych,
● wykazuje zrozumienie metodologii Design Thinking jako narzędzia do kreatywnego rozwiązywania problemów w szerszym kontekście HCD.
Kryteria oceniania
Przedmiot będzie oceniany na podstawie pracy zaliczeniowej, w której studenci zostaną poproszeni o zaprojektowanie produktu z wykorzystaniem technik omawianych na zajęciach.
Literatura
Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review.
Dym, C. L., Agogino, A. M., Eris, O., Frey, D. D., &
Leifer, L. J. (2006). Engineering design thinking, teaching, and learning. IEEE Engineering Management Review.
Hallgren, M., & Olhager, J. (2009). Lean and agile manufacturing: External and internal drivers and
performance outcomes. International Journal of Operations and Production Management.
Hanington, B. (2003). Methods in the Making: A Perspective on the State of Human Research in Design. Design Issues.
Hasso Plattner Institute of Design at Stanford (2019). Stanford Design Thinking Bootleg.
Hoeft, R. M., & Ashmore, D. (2019). User-Centered Design in Practice. In Human Factors in Practice.
IDEO. (2014). the Field Guide To Human-Centered Design. In Igarss 2014.
Kimbell, L. (2011). Rethinking Design Thinking: Part I. Design and Culture.
Kimbell, L. (2012). Rethinking design thinking: Part II. Design and Culture.
Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: