IP strategy for business 2600-DSdz3IPSBen
Przedmiotem zajęć będzie omówienie praw własności intelektualnej (IP), które pełnią kluczową rolę w innowacyjnych przedsiębiorstwach (patenty, znaki towarowe, tajemnice handlowe). Studenci dowiedzą się, jak budować portfolio i zarządzać prawami własności intelektualnej oraz związanym z tym ryzykiem w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób własność intelektualna wpływa na cykl życia produktu. W trakcie zajęć studenci poznają znaczenie znaków towarowych jako podstawowego narzędzia wykorzystywanego do budowania marki i rozpoznawalności produktu lub usługi. Przedstawiona zostanie również rola wynalazków w innowacyjnych przedsięwzięciach. Dodatkowo analizowane są tajemnice handlowe i know-how. Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę w zakresie strategicznego zarządzania własnością intelektualną, w tym strategii ochrony i generowania przychodów oraz wiedzę na temat podstawowych rodzajów umów dotyczących własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem umów licencyjnych i przeniesienia praw.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
K_U04 (Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości.)
K_W04 (Zna i rozumie w sposób pogłębiony regulacje prawne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki)
K_U02 (Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł.)
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składać będzie się:
- obecność na zajęciach (40%);
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) (60%)
Literatura
WIPO (2021) Enterprising Ideas: A Guide to Intellectual Property for Startups, https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4545&plang=EN
European Commission (2021) Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises, Building stronger intellectual property strategy capabilities – Supporting SMEs to succeed with open innovation, Publications Office of the European Union, https://data.europa.eu/doi/10.2826/527592
ITC (2005) Exchanging Value - Negotiating Technology Licensing Agreements: A Training Manual, https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=291&plang=EN
Grzegorczyk T. (2020) Managing intellectual property: Strategies for patent holders, The Journal of High Technology Management Research Vol 31(1), https://doi.org/10.1016/j.hitech.2020.100374
Veugelers, R., Schneider, C. (2018) Which IP strategies do young highly innovative firms choose?. Small Business Economics vol. 50(1), pp. 113–129, https://doi.org/10.1007/s11187-017-9898-y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: